تعیین تکلیف غیرمجازها تا پایان امسال

16:39 - 1400/01/17
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با تاکید اینکه با تلاش‌های بانک مرکزی پرونده موسسه‌های غیرمجاز تا پایان سال جاری بسته خواهد شد، از تشکیل ستادی برای بررسی نرخ سود در بازارهای مختلف خبر داد.

علی دیواندری در گفت و گویی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که امروز در بیست و هفتمین همایش سیاست های پولی و ارزی بر آن تاکید و مورد اجماع مقامات اقتصادی بود، کاهش نرخ سود بانکی برای افزایش رشد اقتصادی و رونق بازارهای پولی بود.

وی به مشکلات ترازنامه‌های بانک‌ها و دلایل کاهش نیافتن نرخ سود بانکی اشاره و اظهار کرد: یکی از دلایلی که بانک‌ها نمی‌توانند نرخ‌های پایین تری را به سپرده‌ها پرداخت کنند، کمبود نقدینگی و تنگنای اعتباری است. به گفته دیواندری بخشی از تسهیلاتی که بانک‌ها به بنگاه‌های اقتصادی و مردم می‌پردازند، برنمی گردد و در ترازنامه آن‌ها رسوب می کند. دیواندری تاکید کرد که با تلاش های بانک مرکزی پرونده موسسات غیرمجاز تا پایان سال جاری بسته خواهد شد.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی همچنین با بیان اینکه قرار است که ستادی تحت عنوان ثبات مالی تشکیل شود تا برای نیروهای مخل در بازار چاره اندیشی کند، تاکید کرد: تشکیل این ستاد با هدف کاهش یافتن نرخ سود سپرده‌هاست و باعث حرکتی در ترازنامه‌ها در جهت وصول مطالبات شده و جریان نقدی در بانک‌ها شکل می‌گیرد.

در همین رابطه بخوانید: چاره‌اندیشی برای آینده سه نرخ کلیدی