تهدید حیات دارویی‌ها با بدهی دولت

16:31 - 1400/01/17
درحال حاضر دولت ( وزارت بهداشت و شرکت‌های بیمه) بیش از 5 هزار میلیارد تومان به شرکت های داروسازی و واردکنندگان دارو بدهی دارند و حیات این شرکت‌های را با خطر انداخته اند.

عملکرد ضعیف
فانا: نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: در ماه‌های گذشته ایران در جذب سرمایه گذاران خارجی در حوزه دارو ضعیف عملکرده است. ناصر ریاحی که رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان دارو نیز هست، اظهار می‌کند: در یک سال و نیم گذشته که از توافق هسته ای و اجرایی شدن برجام می گذرد تلاش هایی بسیاری برای جذب سرمایه گذاران خارجی در حوزه دارو صورت گرفته است ولی به دلیل سیاستگذاری‌های وزارت بهداشت و تغییرات دائم سیاست‌های وزارتخانه و سازمان‌های زیر مجموعه عملا امکان جذب سرمایه‌گذاری وجود ندارد.
برنامه‌های سختگیرانه
به گفته ریاحی برنامه‌های سختگیرانه و غیرکارشناسی وزارت بهداشت باعث شده حضور شرکت‌های خارجی در کشورمان و تولید دارو صرفه اقتصادی نداشته باشد و به همین دلیل نیز هیچ شرکت معتبر داروسازی حاضر به حضور در ایران نیست و تنها تحت لیسانس شرکت‌های خارجی تولیداتی شروع شده است. مثلا در برنامه ششم توسعه عنوان شده برای اینکه دارویی تحت پوشش بیمه قرار بگیرد باید داروی ژنریک ساخت داخل باشد و داروی برند شامل پوشش بیمه نمی‌شود اتفاقی که خود می‌تواند روی حضور سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی تاثیر بگذارد و باعث عدم سرمایه‌گذاری برای تولید داروی جدید شود زیرا وقتی دارویی تحت پوشش بیمه نباشد عملا مورد مصرف چندانی هم قرار نخواهد گرفت.
لابی گسترده
ریاحی با اشاره اینکه اگر دارویی در کشور به اندازه نیاز داخلی تولید شود، واردات آن ممنوع خواهد بود که این نیز یکی از موانع دیگر است، تاکید می‌کند: وزارت بهداشت با توجه به اجرای طرح تحول سلامت و نبود بودجه کافی برای این طرح همه تلاش خود را می کند که قیمت دارو ارزان تمام شود از طرف دیگر ما شاهد لابی گسترده شرکت‌های داروساز دولتی و شبه دولتی هستیم و این دو موضوع جلوی هرگونه نوع آوری و جذب سرمایه گذاری را عملا گرفته است.
تولید دارو
ریاحی با بیان اینکه 80 درصد تولید دارو در کشور دولتی و شبه دولتی است، می گوید: نگاهی در شرکت‌های دولتی و شبه دولتی دارو وجود دارد که با هرگونه نگاه جدید، نوآوری و خصوصی سازی واقعی مخالف هستند و تا این شرایط وجود دارد، اتفاقی درحوزه جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی گسترده و حضور شرکت های خارجی در ایران نخواهد افتاد و حداکثر اوج کار ما در تولید دارو تحت لیسانس شرکت های دیگر خواهد بود.
میزان صادرات
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌گوید: با وجود ظرفیت‌های بالای کشورمان اما کل صادرات دارو از ایران سال گذشته 70 میلیون دلار بوده است که عدد پایین و نزدیک صفر است، زیرا بخشی عمده ای از این صادرات شامل کودئین می‌شود که از مواد مخدر گرفته و بعد صادر می‌شود و بخشی هم شامل صادرات پلاسمایی است که بعد فرآورده‌های آن وارد کشور می‌شود.
گردش مالی
ریاحی اظهار می‌کند: درحال حاضر دولت ( وزارت بهداشت، شرکت ها بیمه و..) بیش از 5 هزار میلیارد تومان به شرکت‌های داروسازی و واردکنندگان دارو بدهی دارند و حیات این شرکت‌ها را با خطر انداخته اند، شما توجه کنید که بخش مهمی از بدهی‌های مربوط به بیش از یک سال گذشته است، آن هم در شرایطی که گردش مالی بازار داروی ایران 1200 میلیارد تومان است و الان برخی از شرکت‌ها برای تهیه مواد اولیه و تولید دارو نقدینگی در اختیار ندارند و این خطری جدی است.