اوضاع وخیم بازار نفت خام

16:29 - 1400/01/17
با وجود اعلام افزایش پایبندی اعضای اوپک و کشورهای غیر عضو به برنامه کاهش تولید، قیمت نفت خام در معاملات صبح چهارنشه به روند نزولی خود ادامه داده و به پایین‌ترین سطح در بیش از هفته ماه گذشته رسیده است.
اوضاع وخیم بازار نفت خام

پس از افت ملموس قیمت در شب گذشته، امروز نیز نفت خام در سراشیبی سقوط قرار گرفته و به پایین‌ترین سطح از اواسط نوامبر سال 2016 تاکنون رسیده است. خبرگزاری رویترز شب گذشته در گزارشی به نقل از یک مقام آگاه از افزایش پایبندی کشورهای حاضر در برنامه کاهش تولید به 106 درصد خبر داد اما به نظر می‌رسد که فعالان بازار انرژی نسبت به تاثیرگذاری این برنامه در بازگرداندن تعادل به بازار تردید جدی دارند و همین امر نیز باعث شده تا انتشار این گزارش نتواند فضای معاملات را دگرگون کند.

وخامت اوضاع به حدی است که حتی انتشار خبر کاهش 2/7 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت ایالات متحده در هفته گذشته از سوی انستیتوی نفت آمریکا(API) نیز نتوانست تبدیل به عامل حمایت کننده‌ای از قیمت شود. برخی تحلیلگران معتقدند که تنها در صورت کاهش قابل ملاحظه سطح ذخایر نفت خام در کشورهای پیشرفته می‌توان به بهبود شرایط بازار نفت در کوتاه مدت امیدوار بود.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه آگوست با کاهشی 0/2 درصدی به 46/93 دلار رسیده است.

نف خام وست تگزاس نیز در قراردادهای ماه ژوئن با کاهشی به میزان 0/1 درصد در سطح 43/46 دلار قرار گرفته است.