تامین مالی ١٣ میلیارد دلاری کره‌ای‌ها نهایی شد

فاینانس طرح‌های «شپنا»و «تاپیکو»

16:19 - 1400/01/17
از 13 میلیارد دلار فاینانس نهایی کره جنوبی برای پروژه‌های ایرانی، یک‌ میلیارد‌ و 700 میلیون دلار به بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان و سه میلیارد دلار به ساخت پالایشگاه‌های میعانات گازی سیراف اختصاص خواهد یافت، بخشی از فاینانس هم قرار است در پروژه استحصال اتان فاز 12 پارس جنوبی مصرف شود. افزایش کیفیت محصول‌های «شپنا»، کاهش میزان تولید نفت کوره این شرکت و همچنین تسریع در روند راه‌اندازی پالایشگاه سیراف از مزایای این فاینانس است.
فاینانس طرح‌های «شپنا»و «تاپیکو»

دوطرح بزرگ

براساس تازه‌ترین اخبار، فاینانس طرح‌های بزرگ پالایشگاهی و گازی کشور از سوی بانک‌های کره‌ جنوبی در حال نهایی شدن است. بهینه‌سازی پالایشگاه‌ نفت اصفهان علاوه بر افزایش کیفیت محصول‌های تولیدی تا سطح استانداردهای جهانی، کاهش میزان تولید نفت کوره به زیر 10 درصد از سبد محصول‌ها را به دنبال خواهد داشت. نفت کوره محصولی با حاشیه سود منفی نسبت به نفت خام است.  شرکت نفت گاز و پتروشیمی تامین نیز به واسطه شرکت نفت و گاز آریا مالک 100 درصد یکی از طرح‌های پالایشگاه میعانات گازی پارس جنوبی است. این طرح‌ها شامل 8 پالایشگاه با ظرفیت 60 هزار بشکه بوده که در مجموع ظرفیت 480 هزار بشکه‌ای را دارا است. البته سیراف یکی از این پالایشگاه‌ها بوده که با ظرفیت 60 هزار بشکه و به شرکت نفت و گاز آریا اختصاص دارد. میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای انجام این طرح 1100 میلیارد تومان عنوان شده بود. این طرح تا پایان تابستان سال گذشته پیشرفت زیر 5 درصدی داشته است. در شرایط کنونی تامین مالی این طرح روند اجرایی شدن آن را تسریع بخشد. البته مبلغ فاینانس اعلامی 3 میلیارد دلاری احتمالا برای انجام طرح پالایشگاه میعانات گازی پارس جنوبی و همان‌طور که متن خبر نیز به آن اشاره دارد برای راه‌اندازی طرح فرآوری و بازیافت اتان فاز 12 پارس جنوبی است.

سفر وزیر اقتصاد

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران تا یک ماه آینده برای برگزاری جشن فاینانس 13 میلیارد دلاری کره‌جنوبی به پروژه‌های ایرانی به سئول می‌رود؛ به عبارتی کره‌جنوبی 13 میلیارد دلار وارد ایران می‌کند. هشت میلیارد دلار از این فاینانس را اگزیم بانک کره‌جنوبی و پنج میلیارد دلار دیگر را KSure Bank کره‌جنوبی برای سرمایه‌‌گذاری در پروژه‌های ایران پرداخت خواهند کرد، البته این فاینانس با موافقت کره‌جنوبی به ایران اختصاص یافته است.

جزئیات فاینانس

به گفته مقام‌ها یک‌ میلیارد‌ و 700 میلیون دلار از فاینانس کره‌ای‌ها به بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان اختصاص خواهد یافت، سه میلیارد دلار دیگر هم به ساخت پالایشگاه‌های میعانات گازی سیراف اختصاص خواهد یافت، بخشی از فاینانس هم قرار است در پروژه استحصال اتان فاز 12 پارس جنوبی مصرف شود. این پروژه را شرکت پتروپالایش کنگان اجرا می‌کند، ساخت یک بیمارستان مجهز نیز از دیگر پروژه‌های قطعی شده برای فاینانس کره‌ای‌هاست، برخی دیگر از پروژه‌ها نیز برای استفاده از این فاینانس نهایی شده است، این ١٣ میلیارد دلار، نخستین پول بزرگ خارجی است که پس از لغو تحریم‌های ایران قرار است وارد کشور شود و بخش مهمی از آن به صنعت نفت تعلق گیرد. پیش از این تنها ٣٢٠ میلیون به‌صورت LC مدت‌دار 6ماهه به هلدینگ خلیج‌ فارس اختصاص داده شده بود که قرار بود به‌ صورت یوزانس تا ٦٤٠ میلیون دلار در یک‌ سال افزایش یابد، همه کارهای فاینانس ١٣ میلیارد دلاری کره‌ای‌ها انجام شده است و همه منتظر اعلام رسمی آن هستند.

آینده پروژه‌ها

فاینانس 13 میلیارد دلاری کره‌ای‌ها، سد بزرگی را می‌شکند، بانک‌هایی که از همکاری با ایران هراس داشتند، بعد از این می‌توانند پروژه‌های ایرانی را فاینانس کنند، پیش‌بینی می‌شود پس از بانک‌های کره‌ای، بانک‌های ژاپنی و بعد از آن بانک‌های اروپایی راحت‌تر با ایران کار کنند.

زوایای دیگر این گزارش را اینجا بخوانید.