ابلاغ آئین‌نامه اخذ مالیات جدید مسکن

16:19 - 1400/01/17
همزمان با شروع فصل رونق بازار مسکن، هیات وزیران آئین نامه‌ ۱۴ ماده‌ای را برای دریافت مالیات از ساخت و فروش مسکن ابلاغ کرد.

بعد از انتشار بخشنامه سازمان امور مالیاتی در خصوص ملزم شدن سازندگان حقیقی به پرداخت مالیات عملکرد و واکنش‌های گسترده نسبت به این مصوبه، در نهایت هیات وزیران در همین خصوص به پیشنهاد وزارت اقتصاد آیین نامه‌ اجرایی ماده 77 قانون مالیاتهای مستقیم  را در 14 ماده تصویب کرد. ماده 2 این آئین نامه تاکید دارد: درامد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع آپارتمان حسب مورد مشمول مالیات بر درامد موضوع فصول چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‎های مستقیم خواهد بود.

مالیات بر عملکرد یا همان مالیات بر درآمد به انواعی از مالیات گفته می شود که مودیان مالیاتی پس از تنظیم مبالغ سود و زیان شرکت مزبور در یک دوره مالی به میزان 25 درصد از آن را که طبق ماده قانونی مشخص شده در موعد مقرر به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌کنند.

پیش از این سازندگان مسکن براساس ماده 59 قانون مالیات‌های مستقیم تنها ملزم به پرداخت مالیات نقل و انتقال مسکن بوده‌اند. در شرایط فعلی با توجه به تصویب آیین نامه اجرایی ماده 77 قانون مذکور علاوه بر مالیات نقل و انتقال پرداخت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی فعال در صنعت ساختمان نیز الزامی شد. همچنین تبصره 1 ماده 6 آیین نامه مذکور تاکید دارد: نخستین نقل و انتقال قطعی املاک متعلق به اشخاص حقیقی که بیش از سه سال از صدور پایان کار آن‌ها گذشته باشد، صرفا مشمول پرداخت مالیات موضوع ماده 59 قانون مالیات‌های مستقیم است.

در همین رابطه بخوانید: جزئیات مالیات جدید مسکن

ابلاغ آئین‌نامه اخذ مالیات جدید مسکن3

ابلاغ آئین‌نامه اخذ مالیات جدید مسکن14

ابلاغ آئین‌نامه اخذ مالیات جدید مسکن7