توییت بازان بورسی | بورس را به انتخابات گره میزنند!

15:54 - 1400/01/17
کاربران در شبکه های اجتماعی درباره بورس چه توییت کردند.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: آیین نامگذاری سالن کنفرانس شرکت فرابورس، خبری بود که دیروز توجه‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به خود جلب کرد. جلب شدن نظر فعالان شبکه‌های اجتماعی به این خبر باعث شد که خیلی سریع عکسی از این جلسه در فضای توییتر و تلگرام منتشر شود و سیل انتقادها روانه سازمان بورس و شرکت‌کننده‌ها در این جلسه بشود.

خیلی از افراد درباره این موضوع نوشتند که در حالی که سهامداران اوضاع و احوال درستی ندارند و در چند روز گذشته بارها در مقابل ساختمان سازمان بورس تجمع کرده‌اند و بورس حال و احوال خوشی ندارد، مسوولان این سازمان برای نامگذاری یک سالن، جلسه تشکیل داده‌اند.

این انتقادها اما فقط سازمان بورس را در بر نمی‌گرفت و دولت هم سهمی از انتقادها داشت. برخی از افراد با نگاه انتقادی درباره این مساله می‌نوشتند که وقتی دولت وضعیت اقتصادی کشور را بهتر از آلمان معرفی می‌کند، وقتی وعده بورس محکم و همه چیز را به بورس بسپارید را فراموش کرده است و... پس نباید از مسوولانی که برای نامگذاری یک سالن کنفرانس جلسه تشکیل می‌دهند انتظار فعالیتی در جهت بهبود وضعیت بورس و سهامداران داشت.

در این فضا یکی از موضوعات قابل تامل در حوزه بورس، صحبت‌های عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور دولت دوازدهم بود. او دیروز در حاشیه نشست با استانداران سراسر کشور بیان کرد که «همه ما به دنبال آن هستیم، که مردم در آرامش، امنیت، نشاط سیاسی و اجتماعی و شرایط مطلوبی باشند.»

این صحبت‌ها مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفت. اما از آن‌جایی که بخش بزرگی از فضای توییتر فارسی در روزهای گذشته حول محور موضوع خاصی می‌گشت، فعالان حوزه بورس و دیگر بازارهای سرمایه کمتر درباره این مساله نظراتشان را نوشتند و این بخش از صحبت‌های وزیر کشور بیشتر در گروه‌های پیام‌رسان تلگرام موردتوجه قرار گرفت.

نظرات افرادی که درباره صحبت‌های رحمانی‌فضلی می‌نوشتند حول این محور می‌‌چرخید که دولت در تلاش است حوزه بورس را مثبت نگه دارد تا هم بتواند خاطره خوشایندی در ذهن مردم در ماه‌های پایانی عمر خود ثبت کند و هم از طرفی میزان مشارکت در انتخابات را بالا ببرد.

بحث مشارکت در انتخابات به واسطه بورس، موضوع امروز و دیروز نیست و بارها در این ستون درباره‌اش نوشته‌ایم که خیلی از فعالان اقتصادی و سیاسی در نظرات خود در گروه‌های تلگرام یا شبکه‌اجتماعی توییتر درباره این موضوع نوشته‌اند.

از آنجا که سرمایه‌‌های اکثر مردم در این حوزه درگیر شده است، انتخابات ۱۴۰۰ معنا و مفهوم جدی‌تری برای دولت پیدا کرده است چون اگر در این حوزه عملکرد مثبتی نداشته باشد و نشان ندهد که پای وعده‌هایش بوده است، نه تنها مشارکت در انتخابات از سوی مردم ممکن است کم شود، بلکه باعث می‌شود که اعتماد به بازار سرمایه از بین برود و روزهای سختی پیش روی دولت بعدی باشد.

مطرح‌کننده‌های چنین نگاهی معتقدند که برای همین دولت در تلاش است که بورس را در ماه‌های پایانی امسال و اوایل سال جاری مثبت نگه دارد و بعید هم نیست که بورس دوباره به روزهای اوج خود مانند ماه‌های گذشته سال جاری برگردد تا اعتماد مردم به این بازار سرمایه برگردد و از طرفی مشارکت در انتخابات هم بالا برود.

فعالان سیاسی هم با این نظر همراه هستند و این نگاه را دارند که بورس در آینده‌ای نزدیک به یکی از شعارهای انتخاباتی کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل می‌شود تا بتوانند با این شعار توجه عامه مردم و سهامداران خرد را به خود و مشارکت در انتخابات جلب کنند.

در این میان البته نباید از صحبت‌های انتقادی نماینده‌های مجلس شورای اسلامی در حوزه بورس و عملکرد دولت در این حوزه غافل ماند. چراکه از نماینده کمیسیون اقتصادی تا کمیسیون‌های اجتماعی و کمیته حقوق بشر مجلس درباره بورس و عملکرد دولت صحبت می‌کنند.

جدای از این، تئوری افراد مطرح‌کننده این نظر که بورس جزو شعارهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ است، وقتی جدی‌تر می‌شود که صحبت‌های کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری را دنبال کنید. اکثر صحبت‌ها و نوشته‌های آنها در شبکه‌های اجتماعی حول محور وضعیت اقتصادی مردم و سرمایه‌های آنها در بورس می‌گردد.

اما دیروز فقط صحبت‌های وزیر کشور دولت دوازدهم نبود که باعث شده بود کاربران و برخی افراد حرف از تلاش دولت برای مثبت نگه داشتن بورس در ماه‌های پایانی عمر دولت دوازدهم بزنند.

دیروز نامه‌ای در شبکه‌اجتماعی توییتر منتشر شد که درباره درخواست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با بازنگری و اصلاح شیوه‌‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد بود.

در این نامه که خطاب به معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نوشته شده بود، از سمت معاون اول رئیس‌جمهور آمده بود که هیچ علامت منفی به بورس داده نشود. دست به دست شدن این نامه در فضای توییتر باعث شده بود که کاربرانی این موضوع را سیگنالی برای مثبت شدن بورس معرفی کنند.

و البته این پیش‌بینی که دولت در صدد است که فضای بورس را سبز رنگ و مثبت نگه دارد، تقویت شود. در چنین فضایی که بورس در حال تبدیل شدن به ابزاری برای انتخابات ریاست جمهوری است، در شبکه‌های اجتماعی به‌طور محسوسی نوشته‌هایی درباره حمایت نماینده‌های مجلس که کاربران آنها را نماینده‌های انقلابی مجلس می‌خوانند، دیده می‌شود.

محور نوشته‌های اکانت‌هایی که درباره این موضوع می‌نویسند این است که نماینده‌های مجلس باید بدون درنظر گرفتن سیاست‌های دولت با پیگیری و نظارت بازار سرمایه را از دست افراد دولتی نجات دهند و اعتماد مردمی را احیا کنند.

اکانت‌هایی که در شبکه‌اجتماعی توییتر با این محور نوشته‌هایشان را منتشر می‌کنند، بیشتر در تلاش هستند تا در قسمت نظرات صفحه‌های پربازدید در حوزه بورس درباره لزوم حمایت‌ نماینده‌های مجلس و اقداماتشان در رابطه با بورس بنویسند تا توجه سهامداران این حوزه را به خود جلب کنند.

در این فضای سیاست‌زده‌ای که حوزه بورس را احاطه کرده است، دیروز سیاوش وکیلی، مدیر روابط عمومی سازمان بورس در صفحه شخصی خود در توییتر خطاب به افراد سیاسی که آنها را عزیز خواند، نوشت: «چند روزی است بازار در آرامش است، لطفا چند روز هم دندان به جگر بگذارید و اجازه بدهید ببینیم مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار چگونه عمل می‌کند!»

این نوشته وکیلی با استقبال سهامداران و فعالان حوزه بورس روبه‌رو شد و نوشته او در ساعات اولیه انتشار نه فقط در توییتر بازنشر داده شد، بلکه در اینستاگرام و پیام‌رسان تلگرام هم بازنشر داده شد.

اما افرادی هم بودند که نسبت به توییت وکیلی انتقاد داشتند. به اعتقاد این افراد سازمان و شورای عالی بورس تصمیمات اشتباهی داشته‌‌اند و همین موضوع باعث شده که تخلفاتی در حوزه بورس اتفاق بیفتد اما چون حالا دستگاه قضایی و نماینده‌‌های مجلس در حال ورود به این حوزه و برخورد با متخلفان هستند،صحبت از عدم دخالت در بورس و بازگشت آرامش به این حوزه می‌کنند.