نقشه نیمروز 5 بهمن 99

تحلیل بورس امروز | احتمالات فردا

15:44 - 1400/01/17
خروج نقدینیگ از بازار سهام همچنان نشان میدهد که بازار هنوز در سیکل صعودی به سر نمی‌برد و چه بسا این روند قیمتی دوباره دستخوش تغییر قرار گیرد.
تحلیل بورس امروز | احتمالات فردا

دنیای بورس | فروشندگان بالقوه‌ای که در پیش‌بینی بازار امروز از آن‌ها یاد کردیم امروز بار دیگر قدرت خود را در حجم و عرضه‌های سنگین و البته «هم زمان» به رخ کشیدند.

در همان دقایق ابتدایی بازار، روند روزهای گذشته تکرار شد و به دنبال صف خرید سنگین در دو صندوق ETF دولتی، گروه پالایشی و برخی نمادهای لیدر همانند «شستا»، کلیت بازار روند صعودی به خود گرفت و با رشد حدود 28 هزار واحدی تا میانه‌های کانال 1.2 میلیون واحد ارتقا یافت.

اما در میانه‌های بازار بود که صف خرید بسیاری از نمادها در یک بازه زمانی کوتاه 10 دقیقه‌ای عرضه شد. حتی صف خرید سنگین و کم تحرک «دارایکم» و «پالایش» نیز عرضه شد تا فاز بازار به طور کامل عوض شد و با «رنج»های منفی، بسیاری از نمادها از صف خرید به صف فروش رسیدند.

در نهایت تابلوی یک دست سبزپوش بورس در ابتدای بازار، در میانه‌های بازار رنگ قرمز به خود گرفت. نکته قابل تامل در سبزپوشی برخی نمادهای خاص بود. به طور دقیق‌تر در میان صف فروش‌های قابل توجه، نمادهای مطرح در دو گروه پالایشی و بانکی سبزپوش باقی ماندند و به دنبال این موضوع، دو صندوق ETF دولتی هم تا پایان بازار در محدوده سقف قیمتی خود معامله شدند.

در نتیجه این موضوع «دارایکم» در جایگاه نخست و «پالایش» در رتبه چهارم بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. ارزش معاملات خرد در بازار امروز از مرز 18 هزار میلیارد تومان فراتر رفت که رشد قابل توجهی نسبت به روزهای گذشته دارد.

با این حال سنگینی حجم عرضه‌ها، ترس خریداران نسبت به «رنج»های منفی، کاهش شاخص‌کل هم‌وزن و خروج مجدد نقدینگی از سوی سهامداران خرد نشان می‌دهد بازار همچنان آمادگی لازم برای صعود را ندارد.

اگرچه بازار ارز در روزهای اخیر دوباره به کانال 23 هزار تومان بازگشته است و به دنبال آن جو بازارهای موازی نیز آرام شده است، اما با این حال روند بورس همچنان نامشخص است و خرید و فروشهایی نیز که انجام می‌شود، به نوعی آشفتگی و تردید را در بازار سرمایه نشان می‌دهد.