دیده بان بورس 5 بهمن 99

پیش بینی بورس امروز | مولفه مثبت بازار

15:42 - 1400/01/17
درحالی که نشانه های مثبت بازار با رشد شاخص همسو است اما به نظر میرسد همچنان در قدرت و توان تداوم این مسیر تردید است.
پیش بینی بورس امروز | مولفه مثبت بازار

دنیای بورس | اگر بخواهیم نشانه‌های مثبت را در نظر بگیریم، رشد 3.2 درصدی شاخص‌کل، بازگشت به کانال 1.2 میلیون واحد و ورود نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی مهم‌ترین مولفه های مثبت در معاملات روز گذشته است.

با این حال بازار قدرت و شتاب چهار ماه نخست سال را ندارد. ارزش 10 هزار میلیارد تومانی معاملات خرد در روزی که بسیاری از نمادها در صف خرید بودند را نباید به پای جذاب بودن بازار گذاشت، بلکه از دل آن می توان ترس و محافظه کاری سهامداران را مشاهده کرد.

در واقع سهامداران پرقدرت و عمدتا ریسک گریز ِبازار، چند ماه قبل سبدسهام خود را نقد کرده‌اند و همچنان بیرون از گود نظاره گر بازار  هستند تا در زمانی که شرایط بازار منطقی‌تر بوده و بتوانند مسیر روشنی از ادامه فعالیت خود ترسیم کنند، بار دیگر نقدینگی خود را به بورس تزریق کنند.

فارغ از ابعاد تحلیلی، آن چه از رفتارشناسی معامله‌گران در روزهای اخیر می توان درک کرد، قدرت و پتانسیل بیشتر فروشندگان نسبت به خریداران است. هر بار فروشندگان پرقدرت عمل کرده‌اند، بازار ریزش  چهار کانالی را تجربه کرده ‌است که در آخرین بار از میانه های کانال 1.5 میلیون واحد تا میانه‌های کانال 1.1 میلیون افت داشت.

در نتیجه سبزپوشی های بازار در ماه‌های اخیر را می‌توان به پای عقب‌نشینی موقت فروشندگان گذاشت. در نتیجه زمانی بازار آماده روند صعودی است که قدرت بالقوه خریداران از فروشندگان بیشتر شود.

روند معاملات در یک هفته اخیر نیز سهامداران را سردرگم کرده است. در قیمت‌های پایین‌تر، سهامداران زیادی حاضر بودند حتی با نشستن در صف فروش‌های چند میلیونی سهام خود را عرضه کنند، اما این روزها و با رشد 10 درصدی قیمت‌ها حاضر نیستند همان سهام را بفروشند!

در روی دیگر سکه خریداران حاضر نبودند زمانی که قیمت دو صندوق «پالایش» و «دارایکم»20 درصد پایین‌تر بود، واحدهای این دو صندوق را خریداری کنند اما اکنون صف خریدهای سنگین و با عرضه کم بر روی این صندوق تشکیل می شود.

در نتیجه سهامداران چون نمی توانند درک درستی از روند این روزها و هفته‌ها داشته باشند، منتظر می‌مانند تا بازار به مسیر منطقی خود بازگردد. در شرایط فعلی و سردرگمی حاکم بر بازار، مولفه‌های تحلیل وزن کمتری در تصمیم‌گیری‌ها دارد و سهامداران ترجیح می دهند بر پایه اخبار و اتفاقات روز، برای سهام خود تصمیم بگیرند.