نقشه نیمروز 4 بهمن 99

تحلیل بورس امروز | هنوز زود است

15:38 - 1400/01/17
امروز اگر چه شاخص مثبت اما از دید ناظران هنوز سهامداران نسبت به آینده تردید دارند. با این اوصاف باید منتظر ماند که کی اطمینان به بازار باز میگردد.
تحلیل بورس امروز | هنوز زود است

دنیای بورس | روندی که در روز چهارشنبه آغاز شده بود، امروز نیز تکرار شد. رشد قابل توجه شاخص‌کل، تشکیل صفوف خرید پرقدرت و البته عجیب در برخی نمادها و در نهایت ارزش معاملات متوسط، نشانه‌های مشابهی است که در بازار روز چهارشنبه و امروز دیده شد.

دو صندوق ETF دولتی که تا اواسط هفته گذشته با حجم قابل توجه عرضه همراه بودند، به یکباره تغییر رویه داده و برای سومین روز پیاپی با استقبال قابل توجه خریداران مواجه شدند به صورتی که در کل زمان بازار صف خرید سنگین و حجم معاملات بسیار پایینی داشتند.

در معاملات امروز شاخص‌کل دو برابر شاخص‌هم‌وزن رشد داشت و این موضوع نشان دهنده آن است که نمادهای لیدر و شاخص‌ساز عملکرد بهتری نسبت به کلیت بازار داشتند. این مسئله را میتوان به صورت دیگری نیز تعبیر کرد.

از آن جایی که قدرت حقوقی‌ها در نمادهای شاخص‌ساز بسیار بیشتر از سهامداران حقیقی و خرد است، در نتیجه می‌توان این سبزپوشی را به پای مسائل دیگر گذاشت. در هر حال در نمای کلی بازار هم اغلب گروه‌های بورسی سبزپوش بوده و در این میان گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، بانکها و موسسات اعتباری و خودرویی بیشتر در کانون توجه قرار داشتند.

هر چهار نماد مطرح گروه پالایشی هم همانند روزهای گذشته صف خرید سنگین و عرضه‌های کمی داشتند. عرضه ها در برخی نمادها همانند «شبریز» به مقداری اندک بود که حتی نتوانست حجم مبنای خود را پر کند.

در نهایت شاخص کل بار دیگر توانست به کانال 1.2 میلیون واحد بازگردد، اما همچنین صعود بورس در دو روز کاری اخیر، نتوانسته سهامداران را به آینده بازار خوشبین کند.  اگرچه امروز نیز برآیند خرید و فروش سهام حکایت از ورود نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی دارد اما از آن جایی که شاخص‌کل همچنان در یک روند نزولی قرار داشته و ریسک سیستماتیک بازار برطرف نشده، در نتیجه هنوز برای صحبت از روزهای صعودی بورس، زود است.