نظرسنجی هفتگی « دنیای بورس »

پیش بینی بورس هفته | بورس بازان منتظرند

15:38 - 1400/01/17
بورس بازان معتقدند در این هفته باید منتظر باشند. هم سهامداران و تحلیلگران همانند همدیگر پیش بینی یکسانی از بورس دارند.
پیش بینی بورس هفته | بورس بازان منتظرند

دنیای بورس | معاملات بورس تهران در هفته‌ گذشته با افت قابل توجه قیمت ها به پایان رسید. روندی که با غافلگیری بسیاری از  بورسبازان افت 3.7 درصدی را در کارنامه شاخص این بازار به جا گذاشت.

البته این روند در روز چهارشنبه تغییر کرد و هر چند بازار در ابتدای این روز با فشار فروش در غالب سهام فعال در بورس مواجه بود با این حال کم کم از شدت عرضه ها کاسته شد و بازار حتی در برخی از سهام  صف خرید را تجربه کرد.

معاملات روز چهارشنبه در حالی نوید بازگشت سهام به روند متعادل و دور از هیجان را می دهند که نتایج نظرسنجی دنیای بورس نیز شاهدی بر این ماجراست.

در حالی که در هفته ماقبل اغلب سهام‌داران وکارشناسان در انتطار نزول قیمت ها بودند ، این هفته با امیدواری بالایی بازگشت بازار به مدار صعود را پیش بینی می کنند.

 کارشناسان چه پیش بینی از بورس دارند؟

صعودی: 77 درصد تحلیلگران حاضر در نظرسنجی برای معاملات سهام در هفته جاری روند صعودی را پیش بینی کرده اند. این کارشناسان معتقدند قیمت در بیشتر سهام به ارزش ذاتی و در برخی حتی به کمتر از ارزش ذاتی خود رسیده است و این امر با کاهش هیجانات موجود در بازار و تثبیت نرخ ارز و دیگر مولفه های اقتصادی  می تواند به تقویت محدد تقاضا منجر شود.

از نگاه این دسته از کارشناسان با گزارش های  نه ماهه شرکت ها که سودسازی مناسبی را ارائه کرده اند، نسبت قیمت به درآمد سهام رقمی جذاب است و این امر از منظر بنیادی مانع افت بیشتر قیمت سهام است. هر چند نگرانی از اصلاح نرخ ارز برای بورس وجود دارد اما سهامداران به تدریج متوجه اثر مثبت افزایش ارزش پول ملی و کاهش تحریم ها در عرصه اقتصاد کلان کشور می شوند.

امری که موجب افزایش سوداوری شرکت ها می شود. از طرفی از انجایی که بخشی  از هیجانات روزهای اخیر ناشی از اقدامات غیر مسوولانه در عرصه سیاسی و اقتصادی بوده است، با اخبار روزهای اخیر احتمالا به تدریج شاهد  قدم گذاشتن در مسیر صحیح تر باشیم که این موضوع نیز می تواند صعود قیمت ها را به دنبال داشته باشد.

در عرصه اقتصاد جهانی وضعیت مناسبی انتظار می رود جایی که واکسن کرونا می تواند با از بین بردن سایه کرونا نوید بازگشت رونق به بازار ها را بدهد. از این منظر بورس هم خواهد توانست به مسیر صعودی باز گردد.

چرا که میزان این قبیل از سهام در بازار قابل توجه است. همچنین  از نظر  تکنیکال چه برای شاخص و چه غالب سهام،تحلیل‌های نموداری حاکی از بازگشت سهام به مسیر صعودی است. بر این اساس انتطار می‌رود بورس در هفته جاری در مسیر صعودی حرکت کند.

کم نوسان: 19 درصد از کارشناسان مزبور روند شاخص کل را کم نوسان ارزیابی کرده اند. این افراد معتقدند هر چند نزول بیشتر قیمت سهام چه از نظر تکنیکال و چه از نظر بنیادی توجیه ندارد با این حال به دلیل هیجانی که در بازار سیطره داشت، ریسک تقاضا نزد سهامداران نیز افزایش یافته است و به همین دلیل به نظر می‌رسد در روزهای آتی معاملات اندکی در بازار صورت بگیرد و تقابل عرصه و تقاضای سهام منجر به نوسان اندک قیمت ها شود.

از طرفی بخشی از این احتیاط برای رصد دقیقتر تغییراتی است که احتمالا انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا در فضای سیاسی و اقتصادی‌ به جود خواهد آورد.به هر ترتیب از دید این عده از تحلیلگران بورس تا مادامی که اعتماد مجدد سهامداران را به دست نیاورد و تقاضای جسور تر و بالطبع ارزش معاملات بالاتری را به خود نبیند، در این سطوح جذاب قیمتی، با نوسان اندک قیمت ها مواجه خواهد شد.

نزولی: 4 درصد از کارشناسان حاضر در نظر سنجی روند شاخص کل را نزولی ارزیابی کرده اند. به اعتقاد این افراد هیجان و ترس در بازار به حدی بالاست که سهامداران احتمالا از هر فرصتی برای خروج از بورس استفاده می کنند.از طرفی انتظار اصلاح بیشتر نرخ ارز و تورم در اقتصاد وجود دارد، حجم معاملات و ارزش معاملات نیز کاهش شدیدی را تجربه کرده است و این امر موجب تشدید فروش سهام و نزول قیمت ها خواهد شد.

 سهامداران چه پیش بینی از بورس دارند؟

صعودی: 60 درصد از سهامداران حاضر در نظر سنجی این هفته  «دنیای بورس» روند شاخص سهام را صعودی ارزیابی کرده اند. این افراد افت اخیر قیمت سهام را فرصت تازه سرمایه گذاری در بورس می دانند که می تواند با سامان گرفتن بازار ارز و سکه، بار دیگر توجهات را  به سمت بورس بازگردند.

از طرفی تحلیل های نموداری نیز بازگشت قیمت غالب سهام را از محدوده فعلی پیش بینی می کنند. علاوه بر این انتظارحمایت دولت از بورس و ساماندهی برخی اقدامات مناسب در بازار نیز وحود دارد که می تواند زمینه تحریک  تقاضای سهام را فراهم آورد .از این رو چندان بازگشت قیمت ها چندان دور از انتظار نیست.

کم نوسان : 23 درصد از سهامداران مزبور روند شاخص بورس در شرایط فعلی را کم نوسان پیش بینی کرده اند. به اعتقاد این افراد برای بازگشت بورس به مسیر رونق باید ابهاماتی در مورد وضعیت اقتصادی سیاسی کشور روشن شود.

از طرفی در قیمت کنونی بسیاری از سهامداران چه از منظر ارزندگی و چه از منظر اینکه در انتظار جبران زیان خود از بورس هستند، در سمت عرضه سهام قرار نخواهند گرفت هر چند تقاضا نیز محتاط خواهد بود. این موضوع با افت محسوس ارزش معاملات روند کم نوسان شاخص کل را رقم خواهد زد.

نزولی: 17 درصد از سهامداران شرکت کننده در بورس روند شاخص بورس را نزولی عنوان کرده اند. انتظار افت بیشتر نرخ ارز با آزاد شدن منابع ارزی و هیجان و ترس موجود در بازار مهمترین دلایل افت قیمت سهام عنوان می شود.