دیده بان بورس 4 بهمن 99

پیش بینی بورس امروز | دو رفتار متفاوت

15:36 - 1400/01/17
حالا نخست روز هفته فرارسید و سهامداران بورس باید امروز را دست به انتخاب بزنند. به نظر میرسد بازار امروز دوباره در سایه تردید رفتار متفاوتی را از خود نشان دهد.
پیش بینی بورس امروز | دو رفتار متفاوت

دنیای بورس | بازار در هفته گذشته با اخبار و حواشی متعددی دست و پنجه نرم کرد. از یک سو با ادامه روند نزولی شاخص‌کل و افزایش انتقادات، رئیس سازمان بورس از سمت خود کناره‌گیری کرد و حالا بازار منتظر سکان‌دار جدید است و قرار است در جلسه شورای عالی بورس در این باره تصمیم گیری شود.

از سوی دیگر پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ و همچنین انتقاد دولت و مجلس از یکدیگر به جهت دخالت در بورس از جمله مهم‌ترین اخبار مرتبط با بازار سرمایه در هفته گذشته بود. در نهایت نماگر بازار که هفته گذشته را با افت‌های سنگین شروع کرده بود، در انتهای هفته بار دیگر سبزپوش شد، اما برآیند کلی معاملات هفته گذشته، زیان دیگری برای سهامداران به دنبال داشت.

اگرچه در آخرین روز کاری هفته گذشته، شاخص‌کل بورس رشد 33 هزار واحدی را ثبت کرد اما سهامداران همچنان نسبت به روند آتی بورس نگران هستند. نماگر بازار همچنان پایین‌تر از آخرین حمایت خود قرار دارد و بیم آن می رود که سبزپوشی پایان هفته گذشته، «پولبک» به آخرین حمایت شکسته شده باشد.

افت ارزش معاملات در روزهای پایانی هفته گذشته هم موید این موضوع است که سهامداران ترجیح می‌دهند در این روزها محافظه‌کارانه عمل کرده و خریدهای احتمالی خود را به روزها و هفته‌های بعدی موکول کنند.

افزایش فعالیت حقوقی‌ها در سمت خریدار را نیز می‌توان این گونه تعبیر کرد که گروهی دیگر از حقیقی‌ها در صف خریدهای پایان هفته بخش دیگری از سبد خود را نقد کرده‌اند.

گروهی از تحلیلگران اعتقاد دارند افزایش خرید و همچنین تزریق نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی را می توان به عنوان نشانه مثبت برای بورس قلمداد کرد.

از سوی دیگر عدم ثبات در بازار ارز و احتمال کاهش بیشتر نرخ دلار با توجه به صحبت‌های رئیس جمهور، بودجه 1400 و حواشی غیراقتصادی بازار سرمایه باعث شده سهامداران نتوانند پیش‌بینی مناسبی از روند آینده بورس داشته باشند. 

البته در کنار این موارد نباید فراموش کرد که در هفته گذشته، بازدهی دیگر بازارها نیز منفی بود و در سایه افت قیمت دلار، بازار طلا، خودرو و مسکن هم کاهشی بود.

برآیند کلی بازارها در ده ماه نخست سال هم بیانگر پیشتازی بورس در کسب بازدهی در مقایسه با دیگر بازارهاست. به عبارت دیگر عدم ثبات و افزایش ریسک در بازار ارز، بر دیگر بازارهای موازی نیز تاثیر قابل توجهی داشته است.

برای توسعه « تحلیل » نیز بخوانید: