برگزاری مراسم تحلیف | جو بایدن رسما رئیس جمهور امریکا شد

15:27 - 1400/01/17
مراسم تحلیف جو بایدن برگزار شد و حو بایدن رسما رئیس جمهور امریکا شد.

به گزارش «دنیای بورس»، ايسنا نوشت: مراسم تحلیف جو بایدن برگزار شد و پس از خداحافظی دونالد ترامپ جو بایدن رسما رئیس جمهور امریکا شد.  جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، در شب قبل از مراسم تحلیف خود در مراسمی برای یادبود قربانیان ویروس کووید ۱۹ شرکت کرد. این مراسم در استخر کنار یادبود آبراهام لینکلن در واشنگتن، قلب سیاسی آمریکا، برگزار شد.

بایدن در آغاز سخنان خود از یک پرستار اهل ایالت میشیگان به نام لوری ماری کی تشکر کرد که سرود مذهبی «فیض محشر» را اجرا کرد. این سرود به انگلستان قرن هجدهم باز می‌گردد اما بخصوص بین مسیحیان آفریقایی‌تبار آمریکا محبوب است. این جمعیت جزو آسیب‌دیده‌ترین آمریکایی‌ها از ویروس کرونا هستند.

بایدن در سخنان خود گفت: «اگر در بهشت فرشته‌ای باشد همه‌شان پرستار هستند. از تجربه خانوادگی خودمان می‌دانیم که شما چه می‌کنید و چه شجاعت و دردی را برای دیگران به جان می‌خرید. پس بگذارید از شما تشکر کنیم. متشکریم!»

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا افزود: «برای التیام باید به خاطر بیاوریم. به خاطر آوردن گاه دشوار است اما راه التیام همین است. مهم است که این کار را به مثابه یک ملت انجام دهیم. همین است که امروز این‌جا گرد آمده‌ایم. از غروب امشب تا طلوع فردا بگذار نور به جنگ تاریکی برود؛ کنار همین استخر و به یاد تمام کسانی که از دست داده‌ایم.»

سپس نوبت یولاندا آدامز، خواننده مذهبی بود که سرود مسیحی «هاله‌لویا» را اجرا کرد.

پیش از بایدن، معاون‌ او، کامالا هریس، بود که از اندوه و عزاداری مردم آمریکا گفت. خانم هریس گفت: «ماه‌ها است که نزد خودمان عزاداری کرده‌ایم. امشب ضمن عزاداری، التیام در کنار همدیگر را آغاز می‌کنیم.»

ویلتون گرگوری، سراسقف کاتولیک. واشنگتن، از دیگر سخنرانان این مراسم بود.

سه شنبه شب به یادبود قربانیان کرونا مکان‌های مختلفی در واشنگتن و سراسر آمریکا نورانی شدند: از ساختمان امپایر استیت در نیویورک تا برج معروف «سوزن فضایی» در سیاتل. خیره‌کننده‌ترین منظره اما در استخر یادبود لینکلن بود که در آن ۴۰۰ نور به یاد ۴۰۰ هزار قربانی آمریکایی این ویروس روشن شدند. از مردم نیز خواسته شده بود همزمان چراغ خانه‌های خود را روشن کنند.

یکشبه شب، در محوطه باغ ملی "نشنال مال" واشنگتن، پرچم‌های پنجاه ایالت تشکیل دهده ایالات متحده با نورپردازی بر محوطه باغ ملی تابانده شد.

همچنین بیش از دویست هزار پرچم در این محوطه نصب شده است که نشان‌دهنده شهروندانی است که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشته اند و قادر به تماشای مراسم تحلیف نخواهند بود.

این "میدان پرچم‌ها" با پنجاه و شش ستون نور به نشانه پنجاه ایالت و پنج قلمرو خارجی ایالات متحده روشن شده‌اند.

همزمان با برگزاری این مراسم، ناقوس کلیساها نیز رأس ساعت ۱۷:۳۰ به وقت شرق ایالات متحده به عنوان «لحظه ملی اتحاد و بزرگداشت» به صدا در آمد.

تونی آلین، مدیرعامل کمیته تحلیف ریاست جمهوری گفت: «این مراسم فصل جدیدی برای مردم آمریکاست، فصلی برای التیام، وحدت و همبستگی دوباره، فصلی از آمریکای متحد. اکنون زمان پشت سر گذاشتن اختلاف‌هاست.»

به دلیل بحران شیوع کرونا، بیشتر بخش‌های سنتی مراسم تحلیف امسال به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

بایدن همچنین پیش از ترک محل زندگی‌اش در ایالت دِلِوِر برای رفتن به واشنگتن سخنرانی کرد.

بایدن در حالی که بغض کرده بود از اهالی ایالت دِلِوِر برای برگزیدن او به نمایندگی مجلس سنا در آغاز فعالیت سیاسی‌اش سپاسگزاری کرد.

او با یادآوری آشنایی‌اش با باراک اوباما در قطاری که از شهر ویلمینگتون دلور به واشنگتن می رفت گفت: «من و خانواده‌ام دوباره به واشنگتن برمی‌گردیم تا با یک زن سیاه‌پوست هندی‌تبار دیدار کنیم که معاون رئیس جمهوری خواهد شد.»

بایدن گفت: «افتخار می‌کنم که رئیس جمهوری و فرمانده کل قوای شما می‌شوم.»

رئیس جمهوری منتخب آمریکا که اشک از چشمانش جاری بود، گفت اگر پسرش «بو» زنده بود، او رئیس جمهوری آمریکا می‌شد.

در پایان سخنرانی آقای بایدن، یک خاخام برای او دعای خیر خواند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در مراسم تحلیف خود گفت، ما باید با خیزش نژادپرستی سفید پوستی و تروریسم داخلی مقابله کنیم.

بایدن بعد از سوگند ریاست جمهوری چه گفت

خبرگزاری صدا و سیما نیز نوشت: مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا با سخنرانی ایمی کلوبشار عضو دموکرات سنای آمریکا آغاز شد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پس از ادای سوگند، در سخنانی ضمن خیر مقدم به حاضران در مراسم تحلیف به ویژه سران مختلف کشور، اظهار داشت، امتی هستیم که برای وحدت بهتر تلاش می‌کنیم، ما ملت بزرگ و برگزیده‌ای هستیم، طی قرن‌های گذشته در بدی‌ها و خوبی‌ها و در جنگ و صلح، گام‌های بزرگی برداشته ایم، اما گام‌های دیگری هم وجود دارد که باید برداریم، باید به سرعت به پیش برویم، مسیر زیادی است که باید بپیماییم تا مخاطرات را پشت سر بگذاریم و از فرصت‌های ممتاز استفاده کنیم، باید آسیب‌ها را التیام بخشیم و در پی دستاورد باشیم.

وی افزود: باید این جنگ غیرمدنی را پایان دهیم.  تاریخ ما را از طریق حل بحران‌های انباشته قضاوت خواهد کرد.  باید به جنگی که میان ما شکاف ایجاد کرده است پایان دهیم. ائتلاف‌های خود در جهان را اصلاح می‌کنیم.

تاکید بر مقابله با نژادپرستی

وی در ادامه افزود: ما باید با خیزش نژادپرستی سفید پوستی و تروریسم داخلی مقابله کنیم. بدون وحدت جایی برای صلح نیست. این لحظه‌ای تاریخی است. وی افزود: می‌توانیم طبقه متوسط را بار دیگر بسازیم و عدالت را برقرار کنیم و آمریکا را نیروی خیر جهان قرار دهیم.  آمریکا در این زمستانِ خطرناک کار‌های بسیاری برای انجام دادن و تعمیر کردن دارد.  امروز برای گردهم آوردن ملت مان تلاش می‌کنیم، هر چند که با تندروی و خشم و ناامیدی روبرو هستیم.

رئیس جمهور همه آمریکایی ها خواهم بود

جو بایدن در مراسم تحلیف خود گفت رئیس جمهور همه آمریکایی‌ها خواهم بود و برای کسانی که به من رای ندادند همان قدر تلاش می‌کنم که برای رای دهندگان به خود تلاش می‌کنم.
وی افزود:  از نو شروع می‌کنیم و از همین لحظه به یکدیگر احترام می‌گذاریم. وی خواستار شروعی دوباره پس از دوره‌ای تلخ و تفرقه شدید شد.