رئیس مجلس: دولت باید پاسخگوی وضع بورس باشد

رئیس جمهور: شورای عالی بورس تصمیمات لازم را اتخاذ کند

15:20 - 1400/01/17
محمدباقر قالیباف با انتقاد تند از دولت و رویکردهای اقتصادی اش، کانون سخنان خود را به وضعیت کنونی بورس اختصاص داد. پیش تر محسن رضایی به انتقاد تند از وضع فعلی بورس پرداخته بود.
رئیس جمهور: شورای عالی بورس تصمیمات لازم را اتخاذ کند

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از خانه ملت، رئیس مجلس امروز در نطق پیش از دستور مجلس گفته بود: از 2 هزار و 460 هزار میلیارد تومان مجموع مجموعه عمومی کشور، رقمی بالغ بر هزار و 500 میلیارد تومان (بیش از 60 درصد بودجه) به صورت یکجا به عنوان بودجه شرکت های دولتی کنار گذاشته شده است؛ خب بگویند این شرکت ها چه کسانی هستند.

وی همچنین درباره بورس گفته بود: 

  • بازار سرمایه سقوط شدید را تجربه کرده است
  • صندوق پالایشی تا 44 درصد زیان را به خریدارانش تحمیل نموده و صندوق دارا یکم نیز 35 درصد کمتر از ارزش واقعی اش معامله میشود
  • این وضعیت بازار سرمایه را قابل قبول نمیدانیم.
  • دولت باید در این خصوص پاسخگو باشد
  • نمیشود در تریبون رسمی از مردم دعوت کرد تا همه چیز را به بورس بسپارند و بعد با سو مدیریت سرمایه مردم را کم ارزش کنند.

پیش تر هم محسن رضایی به انتقاد تند از حسن روحانی، رئیس جمهور درباره وضع کنونی بورس پرداخته بود. البته به نظر میرسد انتقادات از دولت بیشتر به جای اینکه جنبه فنی داشته باشد، رنگ سیاسی دارد و هدف انتقاد از شخص حسن روحانی و رویکردهای دولت اوست. در همین حال ظهر امروز خبر رسید که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار استعفا داد. در همین حال البته قالیباف اصل در سخنانی در واکنش به نامه استعفا گفته است: استعفا نکرده ام

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است:

  • استعفا نداده ام و نمی دانم خبر استعفای مرا چه کسی منتشر کرده است.
  • شاید مرا برکنار کنند اما استعفا نداده ام.
  • اطلاع ندارم که چه کسی این خبر را و با چه هدفی منتشر کرده است.

حاشیه عجیب یک استعفا در تالار شیشه ای!

در حالی که همه شواهد بیانگر استعفای قالیباف اصل بود، دوباره خبری منتشر گردید مبنی بر اینکه رئیس سازمان بورس استعفای خود را تکذیب کرده است. در این خبر قالیباف اصل عنوان کرده بود: استعفا نداده ام و نمی دانم خبر استعفای مرا چه کسی منتشر کرده است.

وی افزود: شاید مرا برکنار کنند اما استعفا نداده ام. اطلاع ندارم که چه کسی این خبر را و با چه هدفی منتشر کرده است.

در همین راستا اما بلافاصله خبری دوباره از قول سیاوش وکیلی مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شد مبنی بر اینکه خبر استعفای دکتر حسن قالیباف اصل از پست ریاست سازمان بورس درست است و در تارنمای رسمی سازمان بورس منتشر شده است.

وی افزود: اخباری که استعفای ایشان را تکذیب کرده ، فیک است. خبر استعفای قالیباف اصل روی سایت سنا (پایگاه خبری بازار سرمایه) (لینک) قرار گرفته است.

در جلسه شورای عالی بورس چه گذشت

همچنین در جلسه امروز سی ام دی ماه شورای عالی بورس در حالی به پایان رسید که هیچ تصمیم قطعی و مشخصی در آن اتخاذ نشد. در جلسه امروز شورای عالی بورس که با حضور وزیر اقتصاد ، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر اعضا برگزار شد ، در مورد مسائل مهمی همچون پیشنهاد بازنگری دامنه نوسان و استعفای حسن قالیباف اصل بحث و بررسی شد ، ولی تصمیمی اتخاذ نشد. جلسه مزبور بیشتر به همفکری و هم اندیشی میان مدیران بازار سرمایه گذشته است ، لکن پذیرش استعفای حسن قالیباف اصل به دو هفته مهلت قانونی آن موکول شده است.

فارس هم نوشت: وزارت اقتصاد اعلام کرده است: در مورد استعفای رئیس بورس در جلسه شورای عالی بورس تصمیم‎گیری می‎شود.

سخنان رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهور در سخنانی گفته است: شورای عالی بورس برای صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران تصمیمات لازم را اتخاذ کند. رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفته است:

  • شورای عالی بورس باید برای حفظ تعادل در بازار سرمایه و شفافیت و صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران تصمیمات لازم را اتخاذ و اجرایی کند.
  • دولت برای اختصاص ارز مورد نیاز بخش دارو و تجهیزات پزشکی اولویت خاصی قائل است.

گزارش بورسی وزیر اقتصاد /تاکید روحانی به شورایعالی بورس برای تعادل بازار

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری همچنین نوشت: در یکصد و نود و هفتمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که روز سه‌شنبه به ریاست حسن روحانی رییس جمهور برگزار شد، وزیر امور اقتصادی و دارایی گزارشی از تحولات بازار سرمایه ارایه کرد که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حسن روحانی پس از این گزارش تاکید کرد: شورای عالی بورس باید برای حفظ تعادل در بازار سرمایه و شفافیت و صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران تصمیمات لازم را اتخاذ و اجرایی کند.

در این جلسه همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از تامین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی و نحوه تخصیص ارز ترجیحی بابت مصارف کالاهای دارویی و تجهیزات پزشکی ارایه کرد که پس از تبادل نظر درباره آن تصمیم‌گیری شد.

براساس این گزارش به منظور کنترل قیمت دارو و تجهیزات پزشکی و شفافیت در حوزه توزیع و مقابله با سواستفاده‌ها در این زمینه، تمام فهرست‌های ثبت سفارش ارسالی به بانک مرکزی و تخصیص ارز در سایت سازمان غذا و دارو بارگذاری می‌شود تا همه فعالان این عرصه به آن دسترسی داشته و مصرف کننده، وارد کننده و فروشنده از فرآیند تولید و عرضه دارو و تجهیزات پزشکی اطلاع داشته باشند.

رئیس جمهور با تاکید بر اهتمام دولت در زمینه تامین نیازهای ضروری بخش بهداشت و درمان و سلامت مردم، گفت: دولت برای اختصاص ارز مورد نیاز بخش دارو و تجهیزات پزشکی اولویت خاصی قایل است.

رئیس جمهور شفافیت فرآیند تامین و توزیع دارو را امری ضروری خواند و با اشاره به راهبرد کلان دولت و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای افزایش تولید در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: دولت سیاست اصلی خود را در این حوزه بر مبنای تولید دارو در داخل کشور قرار داده و به همین دلیل خوشبختانه در سال جاری مصارف ارزی در واردات دارو کاهش یافته و عمده اقدامات به سمت تولید داخل سوق داده شده است.

در ادامه این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارشی از تامین کالاهای اساسی ارایه کرد.
براساس این گزارش با اقدامات انجام شده در خصوص تولید و واردات روغن خوراکی، نیاز مصرفی و ذخیره استراتژیک روغن تامین شده است. رئیس جمهور پس از این گزارش دستور داد برای ترخیص و حمل و توزیع روغن فوریت‌های لازم اعمال شود.

انتقاد تُند رئیس مجلس از دولت | فقط زعفرانیه را نبینیم، به غیزانیه هم نگاه کنیم

خانه ملت در نکاتی نوشته بود: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی صبح امروز سه‌شنبه، 30 دی ماه گفت: سند بودجه مهم‌ترین سند مالی دولت و سند تعیین کنندۀ زندگی مردم در طول یکسال است . سرچشمۀ مشکلات اقتصادی کشور، از کسری بودجه است و برای حل مشکلات و بازگرداندن ثبات اقتصادی و رفع التهاب بازار باید از اصلاح ساختار بودجه آغاز کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با این وجود، ذکر چند نکته دربارۀ رویکرد مجلس یازدهم در خصوص اصلاح ساختار بودجه ضروری است. هر چند بنای مجلس از روز اول تلاش برای تعامل با دولت محترم در مسیر رفع ایرادات لایحۀ بودجه بوده است ولی مسئولان اجرایی باید توجه کنند که با ارائه اطلاعات ناقص نمی‌توان گرهی از مشکلات مردم باز کرد.

وی اضافه کرد: دولت در اظهارات رسانه‌ای تاکید می‌کند که معیشت مردم در اولویت است ولی متاسفانه در عمل، لایحۀ بودجه با محوریت تقویت معیشت مردم نوشته نشده است.  اینجانب پس از اظهارات برخی مسئولان اجرایی، علیرغم میل باطنی برای روشن شدن افکار عمومی در خصوص لایحه بودجه لازم می‌دانم چند نکته عرض کنم.

چرا وقتی هزینه های زندگی مردم چند برابر شده و باید دستگاه های دولتی صرفه جویی کنند، اینقدر آسوده ریخت و پاش کردند؟

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه لایحه بودجه 1400، علاوه بر گسترش بی‌انضباطی مالی در کشور، بخشی از عواید، امکانات و منابع کشور را از سر سفرۀ مردم برمی‌دارد و به جیب سودجویان می‌ریزد، ادامه داد: اعتبارات دستگاه‌های اجرایی دولت، رشد بی‌سابقه‌ای داشته چنانکه برخی دستگاه‌ها، بیش از صد درصد رشد داشته اند. پرسش مهم اینجاست چرا وقتی هزینه های زندگی مردم چند برابر شده و باید اتفاقا دستگاه های دولتی صرفه جویی کنند، اینقدر آسوده ریخت و پاش کردند؟

قالیباف تصریح کرد: وظیفۀ ما در مجلس آن است که اولویت توزیع امکانات را از چاق کردن دلال ها به سمت قوی کردن مردم تغییر دهیم؛ ما در این مسیر ثابت قدم هستیم و از جوسازی‌های شبکۀ خطرناک رانت خواران هراسی نداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برخی می‌گویند چون در میانه جنگ اقتصادی هستیم، این حجم از سختی‌ها و فشارها اجتناب‌ناپذیر است؛ درست است و ما هم قبول داریم ولی این فشار باید اول بر مسئولان وارد آید و نباید با سوء مدیریت زندگی مردم را سخت‌تر کنند.

نمی‌شود در جنگ اقتصادی انتظار داشت مردم درخط مقدم مقابله با دشمن بایستند و سختی بکشند اما برخی افراد در ساحل امن و آسایش، روز به روز مرفه‌تر شوند

وی با بیان اینکه نمی‌شود در یک جنگ اقتصادی انتظار داشت مردم درخط مقدم مقابله با دشمن بایستند و سختی بکشند ولی برخی افراد در ساحل امن و آسایش، روز به روز مرفه‌تر شوند، ادامه داد: ما مسئولان باید از پوستۀ اطرافیان خود خارج شویم.

 فقط زعفرانیه را نبینیم؛ به غیزانیه هم نگاه کنیم و ببنیم سیاست‌های تبعیض آمیز ما چگونه عده‌ای از مردم را از حق خودشان محروم کرده است؛ بفهمیم که حقوق‌هایی که به نیمۀ ماه هم نمی‌رسد، یعنی چه و متوجه شویم با یارانه زندگی کردن چه مفهومی دارد.  این روند توزیع تبعیض‌آلود امکانات باید ابتدا در بودجه تغییر کند و مردم در اولویت مسئولان قرار گیرند.

نرخ ارز با دستور مسئولان تعیین نمی‌شود

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در این توزیع تبعیض آمیز بحث نرخ ارز در بودجه 1400 است، اضافه کرد: نرخ ارز با دستور مسئولان تعیین نمی‌شود؛ نرخ ارز با عملکرد آنها و مجموعه سیاست‌های پولی و مالی تعیین می‌شود.  بگذارید نرخ ارز در فضایی شفاف، قانونمند و طبق سازوکارهای اقتصادی تعیین شود. 

مجلس تا کنون هیچ نرخ ارزی را تکلیف و تحمیل نکرده است

وی تصریح کرد: مردم عزیز دقت داشته باشند که مجلس تا کنون هیچ نرخ ارزی را تکلیف و تحمیل نکرده است.  ما باید با تصمیمات اقتصادی خود، نرخ ارز را به ثبات برسانیم. سیاست ارزی مطلوب، واقعی بودن و تک ‌نرخی بودن ارز است ولی باید همزمان جلوی رانت ارز 4200 هم گرفته شود. نرخ ارز همان است که دولت توانسته در بازار مدیریت کند. ما هیچ کفی برای آن نخواهیم گذاشت و هیچ سقفی هم برای فروش نفت تعیین نمی‌کنیم. 

مجلس اجازه نمی دهد منابع کشور، صرف هزینه های بیهوده شود/ نرخ ارز به مدیریت دولت بستگی دارد 

قالیباف ادامه داد: دولت قیمت ارز را هر قدر می‌تواند پایین بیاورد وهمچنین هر مقدار که می‌تواند نفت بفروشد. ما در تنظیم بودجه مانع این کار نخواهیم شد ما اجازه نمی دهیم منابع کشور، صرف هزینه های بیهوده شود.  قبلا هم بنده عرض کرده‌ام، نرخ ارز به مدیریت دولت بستگی دارد و این نرخ روی هیچ کاغذی و پشت هیچ تریبونی تعیین نمی شود. به هر میزان که دولت تلاش کند، نرخ واقعی ارز پایین بیاید؛ همان نرخ، معیار مجلس خواهد بود. 

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در فرآیند اصلاح ساختار بودجه به نفع مردم، 5 رویکرد اصلی را مد نظر قرار داده است، افزود: رویکرد اول تقویت معیشت مردم از طریق حفظ قدرت خرید آنها، کاهش ریخت و پاش‌ها و جلوگیری از پُرشدن جیب دلال ها و رانت خواران است . 

مشکل ما توزیع ناعادلانه و تبعیض آمیز امکانات است 

وی ادامه داد: رویکرد دوم، تاکید بر محرومیت‌زدایی با محوریت سیاست‌های ضد تبعیض است. مشکل ما کمبود امکانات نیست، مشکل ما توزیع ناعادلانه و تبعیض آمیز امکانات است. از آغاز به کار مجلس یازدهم، تلاش ما بر آن بود تا محرومانی را که از دایره‌ی توجه مسئولان خارج شده بودند به کانون توجهات و تصمیم‌گیری‌ها باز گردانیم.  بسیاری از افراد مستضعف، معتقدند اصلا کسی آنها را نمی‌بیند چه برسد به اینکه تصمیمی به نفع آنها و در جهت محرومیت‌زدایی گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: رویکرد سوم ما در اصلاح ساختار بودجه تاکید بر اشتغال زایی، قوی کردن همزمان کارگران و تولیدکنندگان واقعی و تلاش برای تحقق عملی جهش تولید و تقویت صنایع دانش‌بنیان است. وقتی ما به فعالیت‌های ضد تولید و دلالی پاداش دهیم و به تولیدکننده و کارگر و کارآفرین سخت بگیریم، نتیجه‌ای بهتر از تعطیلی کارخانه‌ها و بی‌کاری کارگران نصیبمان نخواهد شد.  

توجه ما بر آن است که منابع عمومی در بودجه اعم از یارانه‌های تولید و واگذاری طرح‌های نیمه ‌تمام عمرانی را پایه‌ای برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی قرار دهیم تا بر اساس آن بتوان به اشتغال پایدار رسید.

وی با بیان اینکه رویکرد چهارم ما تلاش برای رفع دغدغه های اصلی زندگی مردم به خصوص در حوزه بهداشت و سلامت خواهد بود، گفت: امروز ممکن است ابتلا به یک بیماری، خانواری را از طبقه متوسط به فقر مطلق برساند. ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که مردم جز درد بیماری، درد دیگری را تحمل نکنند. مجلس خود را متعهد می‌داند تا بودجه را تا جای ممکن به نحوی تنظیم کند که آسیب‌پذیری خانوارها در برابر مشکلات با گسترش چتر حمایت بیمه‌ای کاهش یابد.

رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: رویکرد پنجم ما توجه به مسائل فرهنگی با تاکید بر سبک‌زندگی و اوقات فراغت غنی شده است.

صندوق پالایشی تا 44 درصد زیان را به خریدارانش تحمیل کرده است

قالیباف تصریح کرد: در پایان، ذکر این نکته نیز لازم است که بازار سرمایه سقوط شدیدی را تجربه کرده است و حتی صندوق پالایشی که شدیدا توسط دولت تبلیغ می‌شد تا 44 درصد زیان را به خریدارانش تحمیل کرده است و صندوق دارا یکم نیز در حالی که 35 درصد کمتر از ارزش واقعی اش معامله می شود، حتی هزینه‌ی فرصت پول خریدارانش را هم پوشش نداده است.

وی ادامه داد: این وضعیت بازار سرمایه را هرگز قابل قبول نمی‌دانیم و دولت باید جداً در این خصوص پاسخگو باشد. نمی شود، پشت تریبون های رسمی از مردم دعوت کرد، تا همه چیز را به بورس بسپارند و بعد با سوء مدیریت در این بازار، به اعتماد مردم ضربه بزنند و سرمایه آنها را کم‌ ارزش کند

دولت باید هرچه سریعتر سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به بازار سرمایه را احیا کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس نمی تواند نسبت به اینگونه ضرر و زیان گسترده مردم در بورس بی تفاوت باشد. بر همین اساس وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس به کمیسیون اقتصادی احضار شده‌اند و در صورتی که سوء مدیریت آنها برای نمایندگان محترم مردم احراز شود مجلس با آنها قاطعانه برخورد خواهد کرد و دولت باید هرچه سریعتر سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به بازار سرمایه را احیا کند./