تحلیل تکنیکال امروز | پیش بینی قیمت « کگل »

15:18 - 1400/01/17
تحلیل تکنیکال امروز به بررسی گروه کانه های فلزی می پردازد.

آیا محدوده حمایتی شکسته می‌شود؟

  • شکور علیشاهی | تحلیلگر بازار سرمایه

شاخص صنعت کانه‌های فلزی طی ۱۰ روز کاری گذشته با حدود ۲۲ درصد کاهش از محدوده ۳۸۰ هزار واحد به محدوده ۲۹۶ هزار واحد رسید.

در چند روز گذشته در ادامه روند نزولی میان‌مدت، یک روند نزولی کوتاه‌مدت برای صنعت کانه‌های فلزی تشکیل شده که در حال حاضر به سطح حمایتی ۲۹۵ هزار واحد نزدیک می‌شود.

در صورت شکسته شدن این محدوده به سمت پایین، در مرحله اول ریزش، شاخص بعد از عبور از محدوده حمایتی ۲۷۰ هزار و ۵۰۰ واحد به سمت پایین به دنبال هدف ۲۲۸ هزار و ۵۰۰ واحد است.

در پرده دوم ریزش قیمت‌ها هدف، سطح ۱۸۲ هزار و ۵۰۰ واحد است. در این مسیر محدوده ۲۱۰ هزار واحد به‌عنوان حمایت پر قدرت ممکن است مانع ریزش بیشتر قیمت‌ها شود.

پرده سوم از ریزش قیمت‌ها به محدوده‌های کمتر از ۱۸۲ هزار و ۵۰۰ واحد اختصاص دارد که در آینده و در صورت لزوم در مورد آن صحبت می‌کنیم.

مناطق حمایتی، سطوحی از قیمت هستند که در آن احتمالا تقاضا‌کنندگان سهام زیاد می‌شوند و ممکن است نقطه پایان روند نزولی و کاهش قیمت‌ها باشند.

از طرفی سطوحی که به‌عنوان هدف قیمتی، در روند نزولی معرفی می‌شوند، مناطقی هستند که در آن معامله‌گران بلند‌مدت بازار در سهم حضور دارند و اکثر سفته‌بازان در این نقطه از سهم خارج شده‌اند.

بنابراین در این محدوده‌ها علاوه بر احتمال تقاضای زیاد، ممکن است عرضه‌کننده سهام نیز از فروش اجتناب کرده و به نوعی در منطقه اشباع فروش که بعد از چند روز تقریبا متوالی کاهش قیمت در آن قرار می‌گیریم، حضور داریم.

همین موضوع ممکن است نقطه پایان کاهش قیمت‌ها باشد. البته تمامی این محدوده‌ها در صورت شکسته شدن به سمت پایین با حجم زیاد می‌توانند به سطوح مقاومتی تبدیل شوند.

بیشتر نشانه‌ها در نمودار حکایت از ریزش قیمت‌ها دارد ولی حضور در منطقه اشباع فروش که بعد از چند روز متوالی کاهش قیمت در آن قرار می‌گیریم و همچنین نزدیک شدن به حمایت بسیار قدرتمند ۲۹۵هزار واحد، می‌توان انتظار پایان ریزش قیمت‌ها را داشت.

ولی تا زمانی که نشانه‌های دیگر مثل شکسته شدن خط روند نزولی میان‌مدت دیده نشود، نمی‌توان گفت حرکت صعودی شاخص این صنعت شروع شده است.

در مرحله اول از سناریوی افزایشی شاخص باید محدوده خط روند نزولی کوتاه‌مدت را به سمت بالا بشکند.

در فاز دوم افزایش قیمت‌ها، شاخص کانه‌های فلزی به دنبال شکستن خط روند نزولی میان‌مدت به سمت بالا است که محدوده ۳۳۹ هزار واحد به‌عنوان مقاومت، ممکن است مانع تکمیل این فاز شود.

در مرحله سوم افزایش قیمت که احتمال اتفاق افتادن آن فعلا در کوتاه‌مدت کم است، شاخص این صنعت به دنبال محدوده ۳۹۳ هزار واحد است.

در این مسیر مقاومت ۳۶۰ هزار و ۵۰۰ واحد قرار دارد. در پرده چهارم از افزایش قیمت‌ها که فعلا بهتر است در مورد آن اظهار نظر نکنیم، شاخص برای فتح قله تاریخی یعنی محدوده ۴۶۲ هزار واحد خود را آماده می‌کند.

مناطق مقاومتی، سطوحی از قیمت هستند که در آن احتمالا عرضه‌کنندگان سهام زیاد می‌شوند و ممکن است نقطه پایان روند صعودی و افزایش قیمت‌ها باشند.

از طرفی سطوحی که به‌عنوان هدف قیمتی، در روند صعودی معرفی می‌شوند، مناطقی هستند که در آن معامله‌گران به جمع‌آوری سود ناشی از افزایش قیمت‌ها می‌پردازند.

بنابراین در این محدوده‌ها علاوه بر عرضه‌کنندگان زیاد، ممکن است تقاضا‌کننده سهام نیز از خرید اجتناب کرده و به نوعی در منطقه اشباع خرید که بعد از چند روز تقریبا متوالی افزایش قیمت در آن قرار می‌گیریم، حضور داریم.

همین موضوع ممکن است نقطه پایان افزایش قیمت‌ها باشد. البته تمامی محدوده‌های مقاومتی و اهداف قیمتی، در صورت شکسته شدن به سمت بالا با حجم زیاد می‌توانند به سطوح حمایتی تبدیل شوند.

تحلیل تکنیکال امروز | پیش بینی قیمت « کگل »1
تحلیل تکنیکال | حمایت ها و مقاومت ها

فرصت‌های خروج در شاخص کانه‌های فلزی

  • مهدی طیبی | تحلیلگر بازار سرمایه

شاخص کانی‌های فلزی که از گروه‌های بزرگ و بنیادین بازار محسوب می‌شود که پس از رسیدن به قله ۴۵۳ هزار و ۵۰۰ واحدی همگام با کلیت بازار وارد اصلاح شد و در گام نخست تا اولین سطح فیبو ریتریسمنت از صعود بزرگ، خود را اصلاح کرده و سپس بخش عمده اصلاح خود را به بالا برگشت زد.

اما از آنجا که نتوانست سقف قبلی را پس بگیرد مجددا وارد مدار اصلاح شد و این بار تا تراز بعدی فیبو یعنی سطح ۲/ ۳۸ درصد در حوالی ۳۰۰ هزار واحد اصلاح کرد که مقارن با شاخص یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بوده است.

سپس با بهبود شرایط و صعود موقتی که در بازار اتفاق افتاد این شاخص هم نیمی از فاز دوم ریزش خود را ریکاور کرد اما مانند شاخص کل مجدد به کف قبلی برگشته و درحال شکستن آن است.

حمایت‌های پیش‌روی این شاخص در تراز ۵۰ درصد فیبو حوالی ۲۵۰ هزار واحد و تراز ۸/ ۶۱ فیبوناچی حوالی ۲۰۳ هزار واحد هستند.

به لحاظ اندیکاتوری مهم‌ترین فاکتوری که به چشم می‌خورد کانالیزه شدن شاخص قدرت نسبی در مدار نزولی خود و در تایم هفتگی است که به نظر می‌رسد مقارن با نخستین حمایت قیمتی ذکر شده این اندیکاتور نیز به کف کانال خود در محدوده ۳۰ واحدی برسد.

این گروه هم اصلاح بزرگی را تجربه کرده است اما نوسانات روی چارت نشان می‌دهد که فرصت‌های خروج خوبی را در خلال افت قیمتی برای سهامداران خود فراهم کرده است. هم اکنون هم در جریان افت مجدد از شاخص کل عقب‌تر است که نشان می‌دهد مستحکم‌تر بوده و اینها مزیت سهم‌های بزرگ و بنیادین به‌رغم افت و ریزش سنگین هستند.

از سهام بزرگ و اصلی این گروه، تاصیکو عملکردی مشابه شاخص کل داشته است. کگل کمی بهتر و محکم‌تر از شاخص کل بوده و کچاد بسیار بهتر و مستحکم‌تر از شاخص کل و شاخص گروهش بوده است. ریزش چندانی نداشته و هم اکنون مابین سقف تاریخی و کف اخیر قرار دارد.

تحلیل تکنیکال امروز | پیش بینی قیمت « کگل »8
تحلیل تکنیکال | حمایت ها و مقاومت ها

منبع: دنیای اقتصاد