سقوط پوند در پی افول نخست وزیر

15:18 - 1400/01/17
با مشخص شدن نتیجه انتخابات پارلمانی در بریتانیا، ترزا می در قماری که خود به راه انداخته بود بازنده شد و حزب حاکم نه تنها نتوانست نفوذ خود در پارلمان را بالا ببرد بلکه تعداد کرسی های حزب محافظه کار نسبت به گذشته نیز کاهش یافت. در پی این امر نگرانی پیرامون ایجاد بحران سیاسی در بریتانیا در آستانه آغاز روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا شدت گرفت و به سقوط شدید ارزش پوند منجر شد
سقوط پوند در پی افول نخست وزیر

تا این لحظه تکلیف 647 کرسی از 650 کرسی پارلمان انگلیس در انتخابات روز گذشته مشخص شده و حزب محافظه کار به رهبری ترزا می با کسب 12 کرسی کمتر نسبت به مجلس پیشین تنها توانسته 313 کرسی را از آن خود کند. در مقابل حزب کارگر با بدست آوردن 261 کرسی در پارلمان، 31 پله صعود داشته است.

ترزا می پیش تر با درخواست برای برگزاری زودهنگام انتخابات قصد داشت به تمع بالابردن نفوذ حزب خود در پارلمان، روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را تسریع کند اما حالا تبدیل به بازنده بزرگ این بازی شده و باید برای بقا در  سمت نخست وزیری بجنگد. رقیب وی جرمی کوربین از حزب کارگر درخواست استعفا می را مطرح کرده اما خبرگزاری بی بی سی اعلام کرده که وی قصد کناره گیری را ندارد.

در پی این امر ارزش پوند در برابر دلار آمریکا در روز جاری نزدیک به 1/6 درصد سقوط کرده است. پیش تر میزان افت این ارز در برابر دلار تا 2/5 درصد نیز رسیده بود. در حال حاضر فعالان بازار ارز نگرانی های جدی در زمینه تثبیت می در سمت نخست وزیری یا کنار رفتن وی دارند و در عین حال شروع برنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را نیز در هاله ای از ابهام می بینند.