نقشه نیمروز 24 دی 99

تحلیل بورس امروز | کورسوی امید شنبه

14:58 - 1400/01/17
روز آخر هفته در حالی با فشار فروش بالا ارزیابی شد که نکات مثبتی اما در روند دادوستدها هستند که معاملات هفته آینده را امیدوار می‌کند.
تحلیل بورس امروز | کورسوی امید شنبه

دنیای بورس | اعداد و ارقام و قاب پایانی بازار امروز، افت سنگین دیگری را نشان می دهد. افت 2.45 درصدی بورس در معاملات روز جاری باعث شد تا دماسنج بازار یک گام دیگر به کف کانال 1.2 میلیون واحد و همچنین کف قبلی خود در اواسط آبان ماه نزدیک شود. به این ترتیب بازدهی بورس در این هفته نیز به منفی شش درصد رسید.

فشار فروش در بازار امروز همچنان بالا بود و در گروه های پالایشی، بانکی، شیمیایی و فلزات اساسی مشهودتر بود. صندوق «پالایش» نیز که به عنوان معیار سهامداران از بازدهی بورس تلقی می‌شود، زیان 40 درصدی را برای سهامداران به همراه داشته است.

اما در میان تابلوی قرمز بازار امروز، روشن شدن موتور «شستا» نکته مثبتی بود که سهامداران را به معاملات هفته آینده امیدوار می کند. در شرایطی که «رنج» های منفی نمادهای متعددی را به صف فروش رسانده بود، «شستا» با افزایش تقاضا در میانه های بازار به صف خرید رسید.

افزایش تمایل سهامداران حقیقی به خرید «شستا» به خبر روز گذشته آن باز می گردد. سرمایه گذاری تامین اجتماعی طی نامه‌ای  اعلام کرد شرکت‌های زیرمجموعه آن از محل تجدید ارزیابی‌ دارایی‌ها افزایش سرمایه می‌دهند.

به دنبال این موضوع تقاضا در این نماد افزایش یافت و بیش از 700 میلیارد تومان از سهام آن دادوستد شد که در این بین 90 درصد خریدها توسط سهامداران حقیقی انجام شد. علی رغم عرضه‌های سنگین، صف خرید «شستا» تا پایان بازار حفط شد و جو مثبت آن بر نمادهای مطرح دیگری همانند «خودرو»، «خساپا»، «حکشتی»، «تاپیکو» و ... نیز تاثیرگذار بود.

صحبت‌های رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت درباره نرخ ارز و بودجه 1400 نیز مهم‌ترین فاکتورِ خبری امروز ود که بازارهای مختلف را تحت تاثیر قرار داد، اما از آن جایی که وعده دلار 15 هزار تومانی به اما و اگرهای متعددی بستگی دارد، نمی توان در تحلیل‌ها وزن زیادی به این مقوله داد.