بازار سکه و ارز | پیش بینی امروز قیمت دلار و قیمت سکه

14:57 - 1400/01/17
آیا شرایط ریزشی قیمت ها در بازار ارز و سکه فراهم شده است؟

به گزارش «دنیای بورس»، اقتصادنیوز نوشت: امروز ۲۳ دیماه ۱۳۹۹ بازار سهام ریزش دیگری را تجربه کرد، ولی دلار توانست رشد جزیی را به ثبت برساند.

در چهارمین روز هفته اسکناس آمریکایی معاملات خود را بالای مرز 25 هزار تومانی آغاز کرد، در ادامه روز به محدوده 24هزار و 900 تومانی بازگشت و در نهایت با رشد یک دهم درصدی به کار خود پایان داد. این اتفاق در حالی رخ داد که شاخص کل بورس، بیش از 3 درصد از ارزش خود را از دست داد و تا محدوده یک میلیون و 260 هزار واحد پایین رفت.

برخی از تحلیل گران باور دارند، بازار سهام با قرار گرفتن در مسیر نزولی، به معامله گران ارزی سیگنال کاهش قیمت را ارسال کرده است، ولی دلاربازان ترجیح می دهند، آخرین تلاش های خود برای فروش در حوالی 25 هزار تومانی را به سرانجام برسانند.

از نگاه این دسته از تحلیل گران، بورس به استقبال شروع ریاست جمهوری بایدن از اول بهمن ماه رفته است و برای معامله گران دلار نیز این پیام را ارسال کرده که در دوران رییس جمهور جدید آمریکا نباید چندان انتظار رشد قیمت ها را نداشت.

این تحلیل به این جهت مطرح می شود که این دسته از تحلیل گران، رشد بازار سهام در سال جاری را بیشتر وابسته به بالا بودن انتظار تورمی نسبت می دادند و اعتقاد دارند، زمانی که سیگنال کاهش انتظارات تورمی فعال می شود، بازار سهام به عنوان پیشران بازارها به استقبال کاهش قیمت می رود.

در صورتی که نزول شاخص کل بورس را به عنوان علامتی از کاهش انتظارات تورمی در نظر بگیریم، می توان انتظار داشت که قیمت دلار نیز حرکت تدریجی در مسیر کاهشی را ادامه دهد.

دلیل مخالفت نوسان گیران  دلار با علامت کاهشی بازار سهام

تعداد زیادی از فعالان باور دارند، دلار در قیمت های کنونی مورد حمایت بازار قرار خواهد گرفت. از نگاه آنها تا زمانی که سمت عرضه ارز تغییر جدی نکند، نمی توان انتظار افت شدید قیمت ها را داشت و برای اینکه تغیر واقعی در اقتصاد ایجاد شود، دشواری های زیادی پیش روی دولت قرار دارد.

به عنوان مثال، در اولین گام، بسیاری از بازیگران کاهشی انتظار دارند در دوران بایدن بخشی از پول های بلوکه شده ایران آزاد شود، ولی حداقل فعلا یکی از این کشورها یعنی کره جنوبی برای انجام این عمل مقاومت به خرج داده است.

سکه به کجا خواهد رفت؟

اگر پیش بینی گروه اول درست باشد و دلار در هفته های آتی در مسیر نزولی قرار بگیرد، سکه امامی نیز به کانال 10 و 9 میلیونی نیز سرک خواهد کشید ولی با حفظ وضعیت کنونی دشوار است که فلز گران بهای داخلی حتی به زیر 11 میلیون تومان برود. سکه امروز توانست با افزایش جزیی دلار یک درصد افزایش را ثبت کند و به نزدیکی کانال11 میلیون و 200 هزار تومان برسد.

گزارش دو | پایان دوره افزایشی در بازار دلار؟

دنیای‌اقتصاد هم در مطلبی نوشت: دلار خود را برای «بوسه خداحافظی» آماده می‌کند؛ جمله‌ای که این روزها، از زبان برخی تحلیلگران فنی بازار شنیده می‌شود. مقصود آنها از عبارت بوسه خداحافظی، پایان دوره افزایشی دلار است. به باور شماری از فعالان، معامله‌گران سعی می‌کنند دلار را به سوی نرخ‌های بالاتر بازگردانند و سپس به یکباره با قرار گرفتن در موقعیت فروش، از معاملات وداع کنند.

روز سه‌شنبه نیز به نظر می‌رسید چنین وضعیتی بر بازار حکمفرما بود. دسته‌ای از معامله‌گران تلاش می‌کردند قیمت دلار را به کانال ۲۵ هزار تومان ببرند؛ برگشت دلار به کانال بالاتر محقق نشد، ولی این ارز توانست با رشد ۸۰ تومانی به بهای ۲۴ هزار و ۹۵۰ تومان برسد.

ریزش دیگر در راه است؟

برخی فعالان اعتقاد دارند، تلاش بازیگران افزایشی می‌تواند تا نزدیکی آغاز دوره بایدن ادامه پیدا کند، با این حال، این گروه انتظار دارند بازار با شروع به کار بایدن ریزش دیگری را تجربه کند. دلار پس از انتخابات آمریکا، با موج اول فروش‌ها مواجه شد و از مرز ۳۰ هزار تومانی، به سوی کانال ۲۳ هزار تومانی سقوط کرد.

پس از آن فضای بازار کمی آرام شد و قیمت پس از رشد جزئی در کانال ۲۵ هزار تومان آرام گرفت. با تایید پیروزی بایدن ازسوی کنگره، موج دوم فروش‌ها آغاز شد و قیمت دلار یک کانال پایین رفت.

دسته‌ای از فعالان، اعتقاد دارند با شروع به کار بایدن موج سوم فروش‌ها آغاز خواهد شد و قیمت دلار افت بیشتری را تجربه خواهد کرد. این گروه بارها تکرار کرده‌اند که افزایشی‌ها در روزهای اخیر تنها تلاش می‌کنند برای خداحافظی از بازار در نرخ‌های بالاتر آماده شوند.

چرا افزایشی‌ها به آینده دلار خوش‌بین هستند؟

جدا از نگاه‌های کاهشی، عده زیادی هم در بازار باور دارند که قیمت دلار به کف خود رسیده است و دلیل دیگری برای افت بیشتر ندارد.

از نگاه آنها، بازار تحت تاثیر فشار روانی بایدن در حال درجا زدن است و با پایان این اثر روانی، به راحتی به سوی نرخ‌های بالاتر بازخواهد گشت. به گفته آنها، نرخ حواله درهم در سطحی قرار دارد که با عبور از فروش‌های هیجانی، معامله‌گران داخلی می‌توانند قیمت دلار را به راحتی به بالای ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان ببرند.

نرخ دلار در سامانه نیما نیز به کانال ۲۴ هزار تومان نرفته است و این مساله از نگاه برخی از معامله‌گران به معنای آن است که بازار آمادگی کاهش قیمت را ندارد.

در کنار این معامله‌گران افزایشی باور دارند، گشایش واقعی هنوز در اقتصاد صورت نگرفته که بتوان انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت. به گفته آنها، حتی آزاد شدن دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی قرار نیست به راحتی صورت بگیرد.

ایران از پول خود در کره تمایل دارد برای غذا، دارو و کالاهای مورد نیاز خود استفاده کند اما در مقابل طرف کره‌ای پیشنهاد تهاتر پول بلوکه شده با آمبولانس و کیت تشخیص کرونا را داده است.

این در حالی است که بسیاری از معامله‌گران کاهشی روی دسترسی ایران به دارایی‌های خود در کره جنوبی حساب باز کرده‌اند. 

البته با تمام اوصافی که افزایشی‌های بازار مطرح می‌کنند، نباید از نظر دور داشت که دوران فشار حداکثری به اتمام رسیده است و این مساله می‌تواند به معنای آن باشد که ایران با آزادی و راحتی بیشتری می‌تواند اقدام به صادرات و واردات کند.

در کنار این، در حال حاضر در بازار ارز چنین انتظاری وجود دارد که ایران با آمریکا مذاکره خواهد کرد و سایه همین مذاکره، می‌تواند سفته‌بازان را از بازار دور نگه دارد.

روز خریداران در بازار سکه

روز سه‌شنبه خریداران به بازار سکه برگشتند و توانستند قیمت این فلز گرانبها را ۲۰۰ هزار تومان بالاتر ببرند. ساعت ۴ بعدازظهر روز چهارم هفته، فلز گرانبهای داخلی روی مرز ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی قرار گرفت. به گفته فعالان، افزایش جزئی اونس طلا یکی از عواملی بود که سکه‌بازان را خریدار کرد.

با این حال، عامل مهم‌تری که جسارت معامله‌گران سکه را بالا برد، رشد بهای دلار در بازار داخلی بود. سکه اکنون برای قرار گرفتن در مسیر صعودی نیاز دارد که از سطح ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی عبور کند. البته تعداد زیادی از فعالان بازار انتظار دارند سکه بار دیگر شانس خود را برای برگشت به کانال ۱۰ میلیون تومانی مورد آزمون قرار دهد.

گزارش سه | دو علامت ضد صعود در بازار سکه

اقتصادنیوز در مطلب دیگری نوشت: بازار سکه در حالی معاملات امروز را شروع می‌کند که دو علامت ضد صعود دریافت کرد؛ مقاومت بازار در عبور از ۱۱ میلیون و ۲۰۰. پایین‌تر بسته شدن قیمت در معاملات پشت خطی نسبت به معاملات نقدی روز گذشته.
سکه امامی از محدوده 11 میلیون و 200 هزارتومانی نتوانست عبور کند تا پیام جدیدی به معامله گران بازار فلز گران‌بهای داخلی مخابره شود: «شاید بازار توان نزول به کانال 10 میلیون تومانی را از خود نشان نداده باشد، ولی برای ورود به مسیر افزایشی نیز از انگیزه کافی برخوردار نیست».

در چنین وضعیتی سناریوی محتمل اولیه ادامه نوسان رفت و برگشتی در یک دامنه محدوده است. بااین‌حال، برخی تحلیل گران فنی باور دارند، زمانی که بازار چند روز نتواند در جاده افزایشی قرار بگیرد، احتمال نزول دوباره قیمت‌ها بیشتر خواهد شد، چرا نوسان گیران بار دیگر مال خود را خالی خواهند کرد تا بتوانند شرایط خرید در قیمت‌های پایین‌تر را فراهم کنند.

 برای نوسان گیران و معامله گران کوتاه‌مدت، شدت تغییرات قیمتی اهمیت بسیار بالاتری نسبت به سطح قیمت دارد. بسیاری از آن‌ها از نزول سکه از کانال 12 میلیونی به مرز 11 میلیونی سود زیادی کسب کردند و در روزهای اخیر که بازار گرفتار نوسان در یک بازه 200 هزارتومانی شده است، متضرر شده‌اند یا سود اندکی را به دست آورده‌اند.

دونقطه حمایتی در بازار سکه

به باور تحلیل گران فنی، اگر امروز اتفاق خاصی در بازارهای جهانی رخ ندهد، سکه می‌تواند با فشار فروش به‌سوی مرز 11 میلیون تومانی حرکت کند و در صورت شکسته شدن این  مرز، نقطه حمایتی بعدی محدوده 10 میلیون و 600 هزار تومان خواهد بود.

عده کمی از معامله گران انتظار دارند، فلز گران‌بهای داخلی در کوتاه‌مدت به زیر محدوده حمایتی دوم برود. روز گذشته، ارزش ذاتی سکه نیز در حدود 10 میلیون و 900هزار تومان بود که بسیار بالاتر از حمایت دوم قرار داشت.

حباب قیمت سکه

باقیمت‌های دیروز، حباب قیمت سکه در حدود 269 هزار تومان بود که در حدود 91 هزار تومان افزایش داشته است درصد حباب قیمت نیم‌سکه نیز در روز گذشته دورقمی بود. با عین بیشترین درصد حباب را سکه گرمی دارد 71 درصد از قیمت این نوع سکه منطبق باقیمت طلا و دلار نیست.

قیمت سکه در معاملات پشت خطی

معامله گران پشت خطی که به‌صورت کاغذی و بر پایه قیمت نقدی خریدوفروش می‌کنند در شب گذشته سکه را در قیمت 11 میلیون و 100 هزار تومان معامله کردند. این قیمت 50 هزار تومان پایین‌تر از قیمت پایانی بازار نقدی در پایان روز گذشته بود. این قیمت نیز می‌تواند علامت ضد صعودی برای بازار سکه باشد.