نقشه نیمروز 23 دی 99

تحلیل بورس امروز | غافلگیری هفته

14:53 - 1400/01/17
با غافلگیری امروز سهامداران حالا بسیاری معتقدند ممکن است فردا هم بازار چندان حال خوشی نداشته باشد. روند دادوستدها در روز پایانی را چگونه پیش بینی کنیم؟
تحلیل بورس امروز | غافلگیری هفته

دنیای بورس | روند بازار امروز به گونه‌ای بود که اغلب سهامداران غافلگیر شدند. اگرچه انتظار می‌رفت حجم عرضه‌ها بالا باشد، اما نبود تقاضای مناسب از سمت حقیقی‌ها، افت سنگین دیگری را برای بورس به ارمغان آورد.

با افت 40 هزار واحدی شاخص کل، نماگر بازار کانال 1.3 میلیون واحد را هم از دست داد و تا ارتفاع یک میلیون و 260 هزار واحد کاهش یافت. نکته قابل تامل در بازار امروز این بود که حقوقی‌ها بر خلاف دفعات گذشته نه تنها در سمت فروش، عرضه زیادی نداشتند، بلکه سهم قابل توجهی هم در خریدها داشتند.

برای مثال در دو نماد «فولاد»، «فملی» کمتر از 10 درصد فروش‌ها به سهامداران حقوقی اختصاص داشت و این در حالی است که حدود 70 درصد خریدها نیز توسط همین حقوقی‌ها انجام شد.

فروش حقوقی‌ها در دیگر نمادهای مطرح و تاثیرگذار همانند «فارس» و «شستا» هم اندک و در حد 5 درصد بود. با این حال در روزی که حقیقی‌ها رمق یا دلیل خاصی برای خرید نداشتند و حدود 2300 میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند، نماگر بازار افت بیش از 3 درصدی بر جای گذاشت .

نکته مهم دیگر این است که امروز خبری از  مصوبات و اتفاقات حاشیه‌ای نبود تا بتوان ریزش 40 هزار واحدی را به آن مرتبط بدانیم. نبود دلیل یا بهانه روشن برای صف فروش های امروز، اغلب سهامداران را کلافه و مستاصل کرده بود و حتی برخی از ترس این که خبر منفی بعدا منتشر می شود، امروز در صف فروش ها نشستند.

به عبارت دیگر تصویب کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار  روی کاغذ باید به مثبت شدن معاملات گروه فلزات اساسی منجر میشد اما در نهایت در دقایق پایانی صف فروش برخی از نمادهای مطرح این گروه جمع‌آوری شد تا نشان دهد بازار برای ریزش به کوچک‌ترین بهانه و برای صعود به دلایل قوی‌تری نیاز دارد.

دلیل این موضوع نیز به بی اعتمادی سهامداران باز می گردد. سهامدارانی که روی صندوق پالایش یکم که با تخفیف 20 درصدی هم عرضه شد، به زیان 38 درصدی رسیده‌اند به سختی می توانند به شرایط بنیادی مناسب فعلی، دلخوش کنند.