دیده بان بورس 23 دی 99

پیش بینی بورس امروز | تعادل بر میگردد؟

14:52 - 1400/01/17
با اتفاقات روزهای اخیر انتظارات حکایت از این دارد که بازار امروز متعادل شود اما همین انتظارات تحلیل‌های هیجانی رفتار معامله گران را پیش بینی نکرده است.
پیش بینی بورس امروز | تعادل بر میگردد؟

دنیای بورس | بعد از دو روز ابتدایی هفته که به حاشیه‌های قیمت‌گذاری فولاد در بورس کالا اختصاص داشت، روز گذشته بازار دوباره به شرایط قبل بازگشت، شرایطی که در آن فاکتورهای غیرقطعی و احتمالات متفاوتی پیش روی سهامداران قرار دارد.

در نتیجه شاخص‌کل نوسان اندکی داشته و انتظار می‌رود صعود و نزول های بورس پرقدرت نباشد. در بازار روز گذشته هم شاهد سبزپوشی و هم افت مختصر نماگر بازار بودیم. اگرچه در نهایت با افت 5295 هزار واحد، دماسنج بازار تا کف کانال 1.3 میلیون واحد پایین آمد، اما فشار فروشندگان آن قدر نبود که احتمال ریزش 40 تا 50 هزار واحدی در روزهای آتی تقویت شود. 

روند فعلی بورس به گونه‌ای است که قریب به اتفاق نمادها صعود یا نزول های چند روزه‌ای را تجربه کرده و دوباره به جای قبلی خود باز می گردند و این مسئله به خاطر حجم بالای فاکتورهایی است که سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری خود لحاظ می کنند.

از یک سو با توجه به کاهش نرخ ارز تا کانال 24 هزار تومان، سرمایه‌گذاران ترجیح می د‌هند روزهای باقی مانده ریاست جمهوری ترامپ نیز تمام شود و بعد از در دست گرفتن قدرت توسط بایدن، برای سرمایه گذاری تصمیم بگیرند و به این ترتیب خود را از ریسک ریزش سنگین ارز در امان نگه دارند.

این مولفه در رفتار سهامداران نیز تاثیرگذار بوده است. ریسک کاهش نرخ ارز بر نمادهای کامودیتی محور خودنمایی می کند چرا که علی رغم افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، تقاضای خرید قابل توجهی در این نمادها شکل نمی‌گیرد.

از سوی دیگر بودجه 1400 همچنان در اول راه قرار دارد و احتمال تغییر در بخش هایی از آن وجود دارد. در نتیجه سهامداران منتظر هستند تا کلیات بودجه در صحن علنی مجلس بررسی و تصویب شود تا حداقل چشم اندازی از برنامه اقتصادی دولت در سال آینده داشته باشند.

آن طور که در خبرها آمده است کلیات بودجه 1400 نیمه اول بهمن ماه در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد. قیمت‌گذاری فولاد، افزایش تنش‌ها در منطقه، عملکرد واکسن‌های کرونا و تغییر مکرر قوانین و دستورالعمل‌ها  از دیگر  نکاتی است که سهامداران مدنظر قرار می دهند.

با توجه به این شرایط انتظار می رود امروز نیز بازار متعادل دنبال شده و خریداران و فروشندگان برتری محسوسی بر یکدیگر نداشته باشند. همانند هفته‌های اخیر، روند کلی نمادهای کوچک‌تر بهتر از نمادهای شاخص‌ساز و لیدر خواهد بود.