نقشه نیمروز 22 دی 99

تحلیل بورس امروز | منطق بر می‌گردد؟

14:50 - 1400/01/17
تحلیلگران با اشاره به کاهش شدت فروش های هیجانی در بازار، معتقدند در صورت تداوم این وضعیت، چه بسا که روال منطقی بازار سهام تداوم پیدا میکند. گرچه هنوز بازیگران تردید دارند.
تحلیل بورس امروز | منطق بر می‌گردد؟

دنیای بورس | تقابل خریداران و فروشندگان در بازار امروز با چاشنی محافطه کاری همراه بود و در نتیجه شاخص‌کل بورس، بالا و پایین خاصی نداشت. اگرچه رشد چندهزار واحدی نماگر بازار در یک ساعت ابتدایی در نهایت به افت بیش از 5 هزار واحدی منجر شد، اما سبزپوشی برخی نمادهای شاخص‌ساز نظیر «شستا»، نگذاشت عرضه‌های هیجانی شدت بگیرد.

ارزش معاملات خرد در بازار امروز به مرز 15 هزار میلیارد تومان نزدیک شد اما بر خلاف روز گذشته برآیند خرید و فروش سهامداران حقیقی، از خروج نقدینگی از سوی این سهامداران حکایت دارد. ارزش 15 هزار میلیارد تومانی معاملات خرد در شرایطی رقم خورد که در برابر افت 0.4 درصدی شاخص کل، رشد 0.58 درصدی شاخص‌هم وزن به ثبت رسید.

در نتیجه به نوعی سهام شرکت‌ها در حال جابه‌جایی بین سهامداران بوده و در این میان بازار روند خاصی را دنبال نمی کند. در نهایت شاخص کل امروز توانست خود را در کانال 1.3 میلیون واحد حفظ کند و با حمایت هایی که در روزهای گذشته از بورس صورت گرفته، به نطر می رسد از شدت فروش‌های هیجانی کاسته شد و اگر اتفاق غیرمنتظره دیگری رخ ندهد، بورس می توان روال منطقی خود را دنبال کند.

بعد از مدت‌ها «شستا» هم به صف خرید قابل توجه رسید و هم با مبادله بیش از 530 میلیارد تومانی، توانست رکورددار بیشترین ارزش معاملات  در روز جاری باشد. در سوی دیگر نیز نزدیک به یک میلیارد سهم از سه نماد «خساپا»، «خودرو» و «وتجارت» دادوستد شد و به ترتیب بیشترین حجم معاملات را بر جای گذاشتند. بازگشایی دو نماد نیز با رشد قابل توجه قیمت آنها همراه بود. سرامیک های صنعتی اردکان با رشد 29 درصدی و صف خرید به کار خود پایان داد.

در سوی دیگر ایران ترانسفو نیز بعد از افزایش سرمایه سنگین با رشد بیش از 20 درصدی بازگشایی شد اما در ادامه با حجم سنگین عرضه‌ها به صف فروش هم رسید. در فرابورس هم نماد «ذوب» در کانون توجه قرار داشت به نحوی که بیش از 300 میلیون سهم از آن دادوستد شد و نکته مهم‌تر صف خرید ذوب آهن در بیشتر زمان معاملات امروز بود.

در حاشیه بازار امروز، اعضای هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس از تالار بورس تهران بازدید کرده و صحبت‌های امیدوارکننده‌ای هم داشتند، اما سهامداران نیز امیدوارند این صحبت‌ها و قول‌ها پیگیری و عملی شود.