تنش اعراب به ضرر نفت تمام شد

14:48 - 1400/01/17
با افزایش نگرانی‌ها در زمینه احتمال ایجاد اخلال در اجرای برنامه کاهش تولید اوپک پس از بروز بحران در روبط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و همچنین افزایش تولید نفت ایالات متحده، قیمت نفت خام در معاملات روز سه شنبه در مسیر نزولی قرار گرفت.
تنش اعراب به ضرر نفت تمام شد

روز گذشته قدرت‌های عربی خاورمیانه از جمله عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک خود با قطر را به بهانه حمایت این کشور از تروریسم و تلاش برای ایجاد دودستگی میان کشورهای عربی قطع کردند. برخی از دیگر کشورها همچون بحرین نیز در تلاش اخیر برای منزوی کردن قطر حضور دارند.

واکنش اولیه بازار انرژی به این رویداد با رشد قیمت نفت همراه بود اما در ادامه این روند مختل شد و قیمت این محصول در سراشیبی سقوط قرار گرفت. با وجود اینکه قطر با تولید روزانه 620 هزار بشکه نفت خام در زمره تولیدکنندگان کوچک اوپک به حساب می‌آید اما ایجاد این تنش میان کشورهای عربی حاشیه خلیج نگرانی‌هایی را در زمینه ادامه روند اجرای برنامه کاهش تولید به وجود آورده است. از آنجا که نزدیکی برخی مواضع قطر به ایران در بایکوت این کشور از سوی دیگرکشورهای عربی تاثیرگذار بوده ، بیم این وجود دارد  که اقدام اخیر کشورهای عربی به رهبری عربستان به ایجاد دودستگی در اوپک منجر شده و اعضای اوپک نتوانند در ادامه سال جاری اتحاد خود را در زمینه کاهش تولید نفت خام حفظ کنند.

در عین حال اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده نیز در جدیدترین گزارش خود از افزایش 10 درصدی تولید نفت خام این کشور از اواسط ماه می ‌سال گذشته تاکنون خبر داد. بر این اساس  تولید نفت خام روزانه ایالات متحده به 9/34 میلیون بشکه رسیده است.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه آگوست با افتی به میزان 0/49 درصد به 49/23 دلار رسیده است.

نف خام وست تگزاس نیز در قراردادهای ماه ژوئن با کاهشی 0/51 درصدی در سطح 47/16 دلار قرار گرفته است.