نقشه نیمروز 21 دی 99

تحلیل بورس امروز | انتظار احتمالی فردا

14:45 - 1400/01/17
حالا با کم شدن التهابات ناشی از اخبار مربوط به حاشیه‌های مربوط به شیوه‌های مربوط به قیمت گذاری دستوری، از دید ناظران بازار ممکن است در روزهای آینده با جو مثبتی روبه رو شود.
تحلیل بورس امروز | انتظار احتمالی فردا

دنیای بورس | چالش قیمت‌گذاری دستوری فولاد به پایان خط رسیده است. امروز و در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، رئیس جمهور با بیان اینکه بورس سازوکارهای ویژه خود را دارد، تاکید کرد: سیاستگذاری‌های آن نیز باید از طریق شورای‌عالی بورس انجام گیرد و از مداخلات غیر کارشناسی در بورس باید پرهیز شود.

از سوی دیگر حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه هیات مدیره شرکت‌ها باید فقط قوانین بازار سرمایه را ملاک عمل قرار دهند و از راهکارهای بورسی پیروی کنند گفت« ناشرین  را ملزم کرده‌ایم، در قیمت‌گذاری عرضه محصولات، ضمن پایبندی به قانون، صرفه و صلاح سهامداران را مبنا قرار دهند و مطالبه جدی و همیشگی ما رعایت این اصل مهم است و پیگیری قضایی تخلفات را وظیفه ذاتی خود می دانیم.»

با توجه به این موارد می توان چالش قیمت گذاری فولاد را پایان یافته بدانیم، مسئله‌ای که در معاملات امروز بورس هم خودنمایی کرد.

با افزایش تقاضا در گروه فلزات اساسی و به دنبال آن دیگر گروه های مطرح همانند پالایشی و خودرویی، شاخص‌کل بورس امروز رشد 20822 واحدی را تجربه کرد و توانست کانال 1.3 میلیون واحد را پس بگیرد.

کاهش ریسک سیستماتیک و رسیدن قیمت‌ها به محدوده جذاب و از طرف دیگر کاهش قیمت‌ها در بازارهای موازی، منجر به افزایش تقاضا در بازار سرمایه و به دنبال آن رشد 1.62 درصدی نماگر بازار شد.

رشد شاخص‌کل در شرایطی رقم خورد که شاخص هم‌وزن نیز شد 1.49 درصدی را تجربه کرد و به این ترتیب هم نمادهای شاخص ساز و هم کلیت بازار امروز روند صعودی داشت. معاملات امروز یک نکته امیدوارکننده دیگر هم داشت، چرا که تعداد و ارزش نمادهایی که صف خرید داشتند بار دیگر از صف فروش‌ها پیشی گرفت.

بیشترین حجم معاملات امروز همانند روزهای قبل به دو نماد گروه خودرو تعلق داشت. «خساپا» که امروز بیشتر در سقف قیمتی معامله شد با دادو ستد حدود 790 میلیون سهم، بیشترین حجم معاملات امروز را به نام خود ثبت کرد این در شرایطی است که حجم معاملات امروز آن از میانگین یک ماه گذشته نیز کمتر بوده است.

ارزش معاملات خرد در بازار امروز همانند روز گذشته به حدود 13 هزار میلیارد تومان رسید. برآیند خرید و فروش حقیقی‌ها هم بیانگر تزریق 280 میلیارد تومان نقدینگی از سوی این سهامداران است.