نقشه نیمروز 15 دی 99

تحلیل بورس امروز | دورنمای فردا

14:27 - 1400/01/17
نکته قابل تامل در معاملات امروز چه بود. چرا معامله گران نسبت به متعادل شدن بازار در روزهای آینده امیدوارند.
تحلیل بورس امروز | دورنمای فردا

دنیای بورس | روز کم رمق بازار سرمایه با رشد 19 هزار واحدی شاخص‌کل به پایان رسید. معاملات بسیاری از نمادها در طول زمان بازار متعادل دنبال شد به نحوی که در پایان بازار فقط حدود 60 نماد در صف فروش معامله می شدند و به غیر از 270 نمادی که در صف خرید بودند، خرید و فروش سهام در بقیه نمادها متعادل دنبال شد.

بخش قابل توجه رشد شاخص در همان دقایق ابتدایی ثبت شد و بعد از آن و تا میانه‌های بازار حجم خرید و فروش‌ها با هم برابر بود. با این حال حجم عرضه‌ها به قدری افزایش یافته بود که باعث شود صف خرید بسیاری از نمادها عرضه شود.

خبر بازگشایی سه نماد مطرح بانکی، شور دیگری به بازار بخشید، این شور و هیجان به قدری بود که «دارایکم» را هم تکان دهد! اگر چه صندوق واسطه گری مالی یکم تا 8 درصد رشد را هم تجربه کرد با این حال همچنان فاصله 6 تا 7 هزار تومانی با NAV خود دارد.

بازگشایی نمادهای «وتجارت»، «وبصادر» و «وبملت» با استقبال سهامداران حقیقی همراه بود به نحوی که در هر سه نماد بیش از 85 درصد از خریدها توسط حقیقی‌ها انجام شد؛ بانک صادرات و بانک ملت نیز با توجه به اینکه با محدودیت نوسان باز شدند، صف خرید را هم تجربه کردند.

اما نکته قابل تامل در فروش حقوقی‌ها بود، بین 11 تا 17 درصد فروش‌ها در این سه نماد توسط سهامداران حقوقی انجام شد. با توجه به حجم عرضه‌ها، هر سه نماد در پایان زمان معاملات، از نقطه اوج خود چند درصدی افت داشتند.

حجم معاملات در این سه نماد به قدری نبود که بتوانند در صدر فهرست بیشترین حجم معاملات قرار گیرند و همانند روز های گذشته دو خودروساز بزرگ کشور به دادوستد حدود یک میلیارد سهم، در رتبه های اول و دوم در این بخش قرار گرفتند.

در سوی دیگر «برکت» همانند روزهای گذشته بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساند و این در حالی است که ارزش معاملات در این نماد به حدود 348 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد در بازار امروز نیز کمی بیش از 13 هزار میلیارد تومان بود.

بخشی از فعالان بازار اعتقاد دارند درجا زدن شاخص‌کل و متعادل بودن معاملات، می تواند به منطقی شدن بازار کمک کند، اما این در شرایطی درست است که در روزهای آتی نماگر بازار افت سنگینی را ثبت نکند. اگر شرایط فعلی بتواند برای چند روز ادامه داشته باشد آن گاه می توان امید داشت که فعالان بازار در حال اصلاح سبد و محک زدن شرایط بازار برای انتخابِ تحلیل سهام هستند.

هم زمان با بازگشایی بازارهای جهانی بازار طلا و ارز در ایران هم صعودی بود. هر دلار در بازار آزاد به مرز 26 هزار تومان نزدیک شد و هر قطعه سکه نیز نزدیک به 200 هزار تومان افزایش یافت. افزایش قیمت طلا در شرایطی است که هر بهای جهانی آن نیز رشد قابل توجهی داشت. هر انس طلا در آغاز معاملات این هفته تا مرز 1935 دلار ارتقا یافت که بالاترین قیمت در دو ماه گذشته است. هر بشکه نفت برنت نیز امروز تا مرز 53 دلار افزایش داشت.