توییت بازان بورسی | متهم اختلال هسته معاملات بورس کیست؟

14:19 - 1400/01/17
سفارش ۳۵۰ هزارتایی عامل اختلال هسته معاملات شد.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: در آخرهفته گذشته، سمیناری با موضوع بررسی لایحه بودجه و تاثیرات آن بر بازار سرمایه کشور برگزار شد. موضوعات مطرح شده در این سمینار در روزهای گذشته تاحدودی در شبکه‌اجتماعی توییتر دست به دست می‌شد و کاربران درباره جزئیات مطرح شده در این نشست که رسانه‌ای شده است، صحبت می‌کردند.

از دیگر موضوعاتی که در روزهای گذشته برخی از کاربران شبکه‌اجتماعی توییتر درباره آن اطلاع‌رسانی می‌کردند، بحث سهام عدالت و پرسش‌های مردم در این رابطه بود.

کاربران با بازنشر صحبت‌های مدیر مرکز تماس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، درباره این موضوع در صفحه‌های خود می‌نوشتند که مردم می‌توانند سوالات خود را درباره سهام عدالت و واریز سود سهام با سرشماره ۱۵۶۹ مطرح کنند و از کارشناسان این مرکز پاسخ بگیرند.

اما بپردازیم به یکی از توییت‌های پربازدید در آخرهفته گذشته که توییت روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران بود. او در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «در هفته‌ای که گذشت سامانه بورس تهران به‌دلیل تعداد سفارش فروش بالا در نماد بوعلی در برخی مواقع دچار کندی شد.

ضمن پوزش از سرمایه‌گذاران محترم امیدوارم با همراهی سایر ارکان بازار و تغییر در نحوه مشارکت عمومی در عرضه‌های اولیه بتوانیم خدمات بهتری به بازار سرمایه ارائه دهیم.» برخی از کاربران در قسمت نظرات نوشته دهقان، برای او نوشتند از خیلی وقت پیش این تذکرها را داده بودند و توصیه کرده بودند فکری به حال هسته معاملات شود اما گوش شنوایی نبوده است.

عده‌ای هم از این موضوع ابراز نگرانی کرده بودند و نوشته بودند که نمی‌شود تنها با نوشتن یک توییت فکر کنیم مشکلات خود به خود حل می‌شوند. حرف این دسته از افراد این بود که اگر فردا روزی بازار مثبت شود، دوباره بر‌می‌گردیم به وضعیت ماه‌های گذشته که هسته دچار مشکل بود، پس بهتر است در چنین شرایطی فکری به حال وضعیت هسته شود.

با وجود این انتقادها، روح‌الله دهقان در پاسخ به این کاربران نوشت: «سامانه معاملاتی که از طرف شرکت فرانسوی به مدیریت فناوری بورس تحویل شد حداکثر تا ۱۸ هزار سفارش را تحمل می‌کرد. با تلاش مهندسان ایرانی این تعداد به حدود ۲۱۰ هزار سفارش رسیده ولی بوعلی بالغ بر ۳۵۰ هزار سفارش داشت که مشکل ایجاد کرد.» یکی از کاربران هم نوشت که باور اینکه به خاطر یک نماد سیستم دچار اختلال شود، سخت است.

او نوشته بود که با وجود کارمزدهایی که از سهامداران گرفته می‌شود، نباید چنین مشکلاتی وجود داشته باشد. روح‌الله دهقان هم در پاسخ به این موضوع نوشت: «در هفته گذشته کل سفارش‌های فعال در سامانه بورس تهران به‌جز بوعلی حدود ۴۰۰ هزار سفارش بود ولی بوعلی به تنهایی بالغ بر ۳۵۰ هزار سفارش فروش داشت.»

بخش دیگر پربازدید شدن این توییت به غیر از اینکه برخی از کاربران بابت عذرخواهی یک مقام مسوول از مردم، تشکر کرده بودند و آن را اتفاق خوبی می‌دانستند، سوال و جواب از مدیرعامل شرکت بود.

در همین رابطه یکی از کاربران از دهقان پرسیده بود که چرا مچینگ تمام نمادها راس ساعت ۹ انجام نمی‌شود و بعضا یک دقیقه با فاصله انجام می‌شود؟

او هم در پاسخ به این کاربر توضیح داده بود که «طبق منطق سامانه معاملات گروه‌های معاملاتی به ترتیب وارد فاز گشایش می‌شوند و پس از گشایش هر گروه سامانه برای گروه بعدی اقدام می‌کند. برای همین بسته به تعداد نماد داخل هر گروه ممکن است بازگشایی زمان‌بر باشد و تا دقایقی بعد از ساعت ۹ هم طول بکشد.»

روح‌الله دهقان همچنین برای کاربرانی که از او پرسیده بودند که چرا فرابورس هم قطعی داشته است، توضیح داده بود که فرابورس در پایان روز چهارشنبه برای چند دقیقه به خاطر شروع فروش «کبهمن» مشکل داشته است.