جزییات 4 افزایش سرمایه در بورس

14:16 - 1400/01/17
جدیدترین افزایش سرمایه سرمایه ها اعلام شد.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: افزایش‌سرمایه یکی از جالب‌ترین و پربحث‌ترین موضوعات در حوزه بازارهای مالی و بازار سرمایه است. شرکت‌ها به‌منظور اهداف مختلفی اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند؛ چراکه این روش یکی از بهترین راه‌ها برای تامین مالی است. در این بین با بررسی گزارش‌های منتشر‌شده در سامانه کدال برنامه افزایش سرمایه چند شرکت مورد بررسی قرار گرفت.

خبهمن

گروه بهمن با انتشار اطلاعیه‌ای نتایج گزارش‌های ارزیابی دریافتی از هیات کارشناسان را به‌اطلاع سهامداران خود رساند. این افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت خواهد بود.

در جدولى که این گروه در کنفرانس ارائه کرد مشخص شد که بخشی از پرتفوى گروه بهمن مانند تایرا جزو سرمایه‌گذارى کوتاه‌مدت طبقه‌بندى شده و باقى پرتفو جزو سرمایه‌گذارى‌هاى بلندمدت قرار دارند. اکنون قرار است گروه بهمن از پرتفوى بلندمدت که شامل شرکت‌هاى بورسى و غیربورسى مانند بهمن‌موتور مى‌شوند تجدید‌ارزیابى داشته باشد.

دزهراوی

شرکت داروسازی زهراوی نیز به‌منظور اصلاح ساختار مالی و ترازنامه و همچنین جلوگیری از خروج جریان نقد در نظر دارد افزایش سرمایه‌ای به میزان ۷۰‌میلیارد تومان از محل آورده و مطالبات سهامداران ترتیب دهد. افزایش سرمایه قبلی شرکت از محل تجدید‌ارزیابی دارایی‌ها بود‌که به‌منظور ساختار مالی و خروج از ماده‌۱۴۱ قانون تجارت انجام شد.

فافزا

فولاد افزا سپاهان نیز عدم‌اجرای افزایش سرمایه ۶ میلیارد تومانی خود را در سامانه کدال منتشر کرد. فافزا با انتشار این اطلاعیه به سهامداران خود گفت گزارش توجیهی افزایش سرمایه در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ با هدف اجرای عملیات ساخت و طرح توسعه خط جدید و تامین مقدمات حضور در بازار دوم فرابورس به حسابرس ارسال و گزارش بازرس قانونی درباره آن در تاریخ ۲۱ اردیبهشت سال‌جاری و درخواست صدور مجوز در تاریخ ۷ خردادماه در سامانه کدال و به سازمان بورس درج و درخواست شد که در تاریخ ۱۲ خردادماه نامه اعلام نواقص توسط اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق‌بهادار به این شرکت ارسال شود.

اما براساس صلاحدید مدیران شرکت با توجه به نامشخص بودن شرایط اتمام قرارداد B.O.T‌ تولید دولومیت کلسینه و با تغییر در تامین منابع مالی این افزایش سرمایه از دستور کار خارج شد.

فملی

در ادامه آگهی ثبت افزایش سرمایه ملی صنایع‌مس ایران نیز در سامانه کدال قرار گرفت. براساس این اطلاعیه سرمایه فعلی فملی‌۱۰ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان است و مبلغ افزایش سرمایه ۹۸۶‌میلیارد تومان اعلام شده است که از محل سود انباشته معادل ۹۷ درصد انجام خواهد شد. 

فملی در تاریخ ۲۷ خرداد از محل سود انباشته افزایش سرمایه داد. هدف از انجام افزایش سرمایه تامین بخشی از منابع مورد‌نیاز جهت تکمیل طرح‌های توسعه در دست اجرا است.