واعظی: لوایح FATF کارشناسی بررسی شود

14:14 - 1400/01/17
رئیس دفتر رئیس جمهور امیدوار است مجمع با استقلال کامل به بررسی لوایح FATF بپردازد.

به گزارش «دنیای بورس» و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمود واعظی که روز چهارشنبه و در پایان جلسه هیات دولت به پرسش خبرنگاران پاسخ می داد، گفت: گزارش این کمیته در جلسه چهارشنبه گذشته دولت مورد بحث قرار گرفت و جمع‌بندی دولت هم ابتدای این هفته ابلاغ شده است. طبیعی است که سازمان انرژی اتمی بر اساس این دستورالعمل مقدمات را فراهم کرده و سایر دستگاه‌های مسئول نیز بر اساس دستورالعمل بندهای مختلف آن را اجرا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه طبیعتا ابتدا باید مقدمات کارها فراهم شود، اظهار داشت: با توجه به حساسیت و ظرافت‌هایی که این کار دارد، آقای دکتر صالحی وقتی مقدمات کار آماده شد، گزارش آن را اعلام خواهند کرد. بر اساس جمع‌بندی انجام شده تکلیف قانون مبنی بر انجام ۱۲۰ کیلو غنی‌سازی در مدت یکسال، حتما انجام خواهد شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره سرنوشت پیوستن ایران به FATF گفت: بحث FATF یک بحث است و بحث ۴ لایحه‌ای که در دولت تصویب شده و مجلس هم آنها را تصویب کرده، بحث دیگری است که الان دو تا از آن لوایح قطعی شده و ۲ لایحه دیگر در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است.

دکتر واعظی تصریح کرد: اصلا با این دو لایحه‌ای که خودمان تنظیم کردیم، نباید اینگونه برخورد کنیم. اینقدر مسائل سیاسی را وارد یک مساله مالی و اقتصادی نکنیم. این دو لایحه مثل بقیه لوایح است. اگر بخواهیم به FATF بپیوندیم این بحث دیگری است. هیچگاه در دولت درباره پیوستن به FATF بحثی نکردیم و الان هم بحث نمی‌کنیم. بحث درباره ۴ لایحه‌ای است که درباره پولشویی و شفافیت است و این برای کشور مهم است و خود ما هم دنبال این هستیم و فکر می‌کنیم کاری است که باید دنبال شود.

وی با تاکید مجدد بر اینکه اصلا نباید این موضوع را سیاسی کنیم، خاطرنشان کرد: مگر دو لایحه قبلی که تصویب شد و الان در حال اجراست، مشکلی داشت. بحث را قطبی و سیاسی نکنیم و اجازه دهیم اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت سر فرصت، بدون اینکه مساله سیاسی شده و فشار اجتماعی ایجاد شود، در محیطی آرام کار کارشناسی کنند. این موضوعی است که باید ابعاد مختلف آن دیده شود و در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است.

خبرنگار دیگری پرسید برخی نمایندگان مجلس عنوان کرده‌اند که با وجود تصویب کلیات لایحه بودجه همچنان به دنبال اعمال تغییرات مدنظر خود در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ هستند، نظر دولت در این رابطه چیست؟

رئیس دفتر رئیس جمهور پاسخ داد: سازمان برنامه و بودجه حدود ۱۰ ماه هست که روی بودجه ۱۴۰۰ کار می‌کند. بالاخره وقتی که شرایط تحریمی هست و کرونا نیز فشارهای مضاعف بر اقتصاد وارد می‌کند، طراحی بودجه و بودجه‌نویسی مقداری مشکل‌تر می‌شود. اعضای دولت در مدت دو هفته در جلسات صبح و عصر پیش‌نویسی را که کارشناسان و مسئولین سازمان برنامه و بودجه تهیه کرده بودند مورد بررسی قرار داده و آنچه را برای اداره کشور مناسب و مفید تشخیص دادند، تقدیم مجلس کردند.

دکتر واعظی اضافه کرد: این اولین بودجه این دولت نیست و لذا دولت بودجه‌‌ای را می‌نویسد که باید خودش با آن زندگی و کار کند. با این حال هر پیشنهادی چه از داخل مجلس و چه از بیرون مجلس بیاید، چه در بخش درآمدها و چه در بخش هزینه‌ها اگر بتواند به این بودجه کمک کند، قطعا از آن استقبال می‌کنیم. اینگونه فکر نمی‌کنیم که همه ایده‌ها و فکرهای خوب فقط در دولت و در سازمان برنامه و بودجه است.

وی اظهار داشت: البته چیزهایی که تا الان شنیدیم، چه جلسه مشترکی که داشتیم، چه آنچه که در مصاحبه‌ها گفته می‌شود، بیشتر آرمان‌ها و ایده‌های خوبی هست که مطرح می‌شود، بدون اینکه عملیاتی باشد. تا الان از مجلس غیر از یک سری حرف‌های خوب که همه هم دارند می‌زنند، که مثلا می‌خواهیم برای مردم کار کنیم، خب ما هم می‌خواهیم رفاه مردم افزایش یابد و تا آنجا که می‌توانیم رسیدگی بیشتر به طبقات مستضعف، طبقات متوسط و حقوق بگیر بشود، همه اینها را قبول داریم، اما اینکه چگونه می‌خواهیم اینها را در بودجه عملیاتی کنیم، این چیزی است که با شعار صرف، سخنرانی و انشاء‌ خواندن محقق نمی‌شود و باید ایده‌های مشخصی را بر اساس کارِ کارشناسی ارائه کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: سیاست و برنامه دولت همانطور که رئیس جمهور هم اعلام کردند، همکاری و تعامل با مجلس است. البته تا جایی پیش می‌رویم که شاکله بودجه به هم نخورد. یعنی ما همه ایده‌ها و پیشنهاداتی را که می‌تواند مفید باشد، می‌پذیریم ولی اگر شاکله بودجه به هم بخورد، آن را قبول نداریم. نه اینکه فقط ما قبول نداریم، شورای محترم نگهبان هم قبول نداردچون بر اساس قانون، نمایندگان نمی‌توانند شاکله بودجه را به هم بزنند.

دکتر واعظی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه " در کشور کمبود بودجه نداریم ولی سوءمدیریت داریم و از آن رنج می‌بریم"، گفت: فکر می‌کنم این کار درستی نیست که از هر فرصتی استفاده کنیم، مخصوصا کسانی که خودشان قبلا مدیر بوده اند. بالاخره این کسانی که الان اینگونه صحبت می‌کنند، قبلا خودشان مدیر بودند و عملکرد خودشان را هم می‌دانید، وقتی آقای قالیباف از شهرداری تهران رفتند، چقدر بدهکار بود؟ کم بدهکار بود؟!

وی ادامه داد: بهتر است یک نگاهی به گذشته بکنند، مردم که اینها را یادشان نرفته است. اینکه برای انتخابات آینده بخواهیم همینطور به دولت حمله کنیم کارِ‌ درستی نیست. اینکه بخواهیم بگوییم الان تحریم نیست، کرونا نیست و فقط ضعف مدیریت است، به نظرم این یک مقدار کم لطفی است.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره تعامل مجلس و دولت بر سر موضوع لایحه بودجه سال آینده اظهارداشت: طبق روالی که همیشه در سازمان برنامه و بودجه بوده، این سازمان از چندین ماه قبل شروع می‌کند، هم در داخل سازمان و هم اینکه با دستگاه‌های مختلف جلسات مشترک می‌گذارند و امسال از دانشگاه‌ها هم کمک گرفتند و از بخش‌های مختلف دیگر هم کمک گرفتند تا با توجه به همه فشارهایی که الان روی اقتصاد کشور هست و با توجه به جنگ روانی و جنگ اقتصادی و شیوع کرونا، بتوانند بودجه‌ای بنویسند که در سال آخر دولت بتواند تحول بهتری برای مردم به وجود بیاید.

دکتر واعظی با اشاره به اینکه دولت لایحه بودجه را در زمان مقرر و حتی دو سه روز زودتر تقدیم مجلس محترم کرد، گفت: بعد از تقدیم لایحه به مجلس هم کارشناسان از دستگاه‌های دولتی مختلف و هم وزرا، در کمیسیون تلفیق و کمیسیون برنامه و بودجه حاضر شدند و به سوالات پاسخ دادند و دیروز هم شاهد بودیم که کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق تصویب شد.

وی تصریح کرد: اینکه برخی از نمایندگان محترم مطرح کردند که ایده‌ها و نظراتی دارند، حتما تا جایی که به شاکله بودجه آسیبی نزند، از باب اینکه بتواند درآمدها را درست افزایش دهد و هزینه‌ها را کم کند، قطعا استقبال می‌کنیم و رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه تکلیف کردند که با اعضای کمیسیون تلفیق بنشینند و با هم صحبت کنند. نه فقط در کمیسیون تلفیق، بلکه از هر ایده‌ای که بتواند به اقتصاد و به اداره بهتر کشور کمک کند همواره استقبال کردیم و الان هم استقبال می‌کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بالاخره تصویب بودجه از وظایف مجلس هست و تا مجلس بودجه را تصویب نکند، نمی‌توانیم هزینه‌ای کنیم و بودجه را اجرا کنیم. بر این اساس بنای دولت بر این است که همکاری و تعامل نزدیک با مجلس داشته باشد. خواهش بنده از کسانی که در مجلس هستند و روی بودجه کار می‌کنند، این است که بودجه را تبلیغاتی نکنند.

دکتر واعظی اضافه کرد: اطلاع رسانی بکنند، یعنی سخنگوی محترم کمیسیون تلفیق هر روز با مردم صحبت کند، این خیلی کار خوبی است، ولی اینکه افراد مختلف در شبکه‌های اجتماعی مطلبی می‌زنند، یا اینکه هنوز خیلی از مسائل بررسی نشده، انتظارات را بالا می‌برند، ایده‌ای که تحت هیچ شرایطی هنوز کار کارشناسی بر روی آن نشده، همینطور می‌آیند و مطرح می‌کنند، این به نظرم مضر است و سعی کنیم از مسیر کارشناسی این کار را انجام دهیم.

تمام بخش اقتصادی دولت در خدمت کمیسیون تلفیق مجلس هست که با همکاری همدیگر انشاءالله بتوانیم بودجه بسیار خوبی را ببندیم.