نقشه نیمروز 10 دی 99

تحلیل بورس امروز | انتظارات هفته بعد

14:14 - 1400/01/17
با از دست رفتن کانال 1.4 میلیون واحد، حالا بورس بازان نسبت به هفته بعد خوش بین نیستند اما باید در انتظار مولفه‌های محرک در بازار سهام بود.
تحلیل بورس امروز | انتظارات هفته بعد

دنیای بورس | پایان بخش یک روز کسل کننده در بورس، از دست رفتن کانال 1.4 میلیون واحد بود. نمادهای مطرح و شاخص‌ساز یا در صف فروش بودند یا در محدوده کف قیمتی معامله شدند. گروه پالایشی، چندرشته‌ای صنعتی، خودرو، بیمه و بازنشستگی، سرمایه گذاری‌ها و عرضه برق و گاز و آب منفی‌ترین گروه های امروز بودند و در نهایت بار دیگر تعداد و ارزش نمادهایی که به صف فروش رسیدند، از صف خریدها پیشی گرفت.

با افت نزدیک به یک درصدی نماگر بازار، بار دیگر ناامیدی و رخوت به جمع سهامداران بازگشت! ارزش معاملات خرد در آخرین روز کاری هفته در حالی به 16 هزار میلیارد تومان رسید که نمادهای شاخص‌ساز معاملات سنگینی را تجربه نکردند.

در بین نمادهای بورسی «بوعلی» با جابه جایی 500 میلیارد تومانی، بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساند و پس از آن نیز «کاما» در رتبه دوم قرار گرفت. در سوی دیگر «خودرو» و «خساپا» بیشترین حجم معاملات را داشتند.

همچنین نمادهای «کوثر»، «کاما»، «برکت» و «ثنوسا» در حالی پذیرای بیشترین ورود نقدینگی از سمت سهامداران حقیقی بودند که در کل بازار، حدود هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار خارج شد.

اما روز نزولی بورس در حالی رقم خورد که نه در داخل و نه در خارج از کشور، خبر منفی منتشر نشده و حتی به لحاظ قیمت کامودیتی‌ها، انتظار بهبود معاملات نمادهای کالامحور وجود داشت. با این حال بازار با توجه جو نااطمینانی به شرایط پیش رو، بورس همچنان در یک محدوده کم وسعت در حال نوسان است.

در شرایطی که وزارت اقتصاد از عرضه قریب الوقوع دارا دوم خبر می دهد، اما دو صندوق قبلی شرایط مطلوبی ندارد. «دارایکم» امروز افت بیش از 4 درصدی را تجربه کرد و همچنان 6 هزار تومان زیر NAV خود معامله می شود. «پالایش» نیز اگرچه در محدوده NAV خود معامله می شود اما  به 2 هزار تومان زیر قیمت اولیه خود رسیده است.

با توجه به اینکه برخی نمادهایی که در ماه‌های گذشته برای نخستین بار عرضه شدند به قیمت ابتدایی خود رسیدند، در شرایط فعلی بعید است استقبال قابل توجهی از صندوق دارا دوم صورت بگیرد.