بورس چه سیگنالی به قیمت دلار داد

14:12 - 1400/01/17
بورس به بازار دلار چه سیگنالی داد.

به گزارش «دنیای بورس»، اقتصادنیوز نوشت: امروز، نهم دی ماه، شاخص کل بورس نزدیک به دو درصد از ارزش خود را از دست داد و سکه و دلار هم افت محدودی را تجربه کردند.

روز سه شنبه، اسکناس آمریکایی روند بسیار کم نوسانی داشت و در دامنه کوچک و محدود 25 هزار و 680 تا 25 هزار و 780 تومان نوسان کرد.

در واقع فاصله کف و سقف قیمت در بازار اسکناس آمریکایی 100 تومان معادل با 4 دهم درصد بود. نتیجه نوسان دلار در این محدوده، افت 20 تومانی این ارز نسبت به روز دوشنبه و قرار گرفتن بر روی عدد 25 هزار و 710 تومان بود.

نوسان محدود دلار در شرایطی رخ داد که شاخص کل بورس در نیمه اول روز سه شنبه، بیش از 25 هزار واحد از ارزش خود را از دست داد و به محدوده یک میلیون و 412 هزار واحدی قرار گرفت.

برخی فعالان اعتقاد داشتند، حرکت نزولی این روزهای بازار سهام، سیگنالی از کاهش انتظارات تورمی بازیگران این بازار است و به تدریج این انتظارات در بازار ارز نیز ایجاد خواهد شد.

از  نگاه این گروه از تحلیل گران، بورس در سال جاری پیشرو بازارها بوده است و معامله گران این بازار همواره به پیشواز رشد و کاهش قیمت ها رفته اند.

به عنوان مثال، بازار سهام در 4 ماه ابتدایی سال رشد بسیار سنگینی را تجربه کرد و پس از آن بود که بازارهای ارز و سکه با رشد قیمت، سعی کردند عقب ماندگی خود را نسبت به بورس جبران کنند.

زمانی که بازار سهام، موج دوم نزول خود را از پاییز آغاز کرد، معامله گران سکه و دلار با تاخیر از ماه دوم پاییز به این اتفاق واکنش نشان دادند.

گروهی از معامله گران با تکیه بر روند آرام و نزولی بازار سهام در روزهای اخیر، باور دارند که دلار و به تبع آن سکه نیز راه نزولی را در پیش خواهند گرفت.

با این حال، بخش دیگری از کارشناسان نظر متفاوتی دارند و معتقدند، با کاهش ارزش شاخص کل بورس، به تدریج  نقدینگی وارد بازارهای ارز و سکه خواهد شد.

این گروه اعتقاد دارند، نرخ سود بانکی چندان جذاب نیست، در نتیجه تضعیف بورس، منجر به خروج سرمایه گذاران از این بازار و ورود آن ها به بازارهای موازی خواهد شد.

ثبات در بازار حواله درهم 

امروز از سمت و سوی بازار حواله درهم سیگنال مشخصی به بازار ارز داخلی ارسال نشد. درهم در محدوده 7 هزارو 150 تومان باقی ماند که تفاوتی با روز قبل نداشت.

گفته های فعالان نیز نشان می داد که حجم معاملات درهم تغییر خاصی نداشت و مانند روز دوشنبه خرید و فروش ها در سطح پایینی قرار داشت. ثبات درهم می تواند زمینه ساز تثبیت دلار در همین محدوده 25 هزار و 700 تا 25 هزار و 800 تومان شود.