هشدار ایران به امریکا: مواظب شیطنت در منطقه باشید

14:11 - 1400/01/17
ایران به امریکا درباره شیطنت در منطقه هشدار داد.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با بیان اینکه پیام ما از طرق مختلف به آمریکا و همسایگان منتقل شده است، گفت مسوولیت عواقب هرگونه شیطنت و اقدام تحریک‌آمیزی در منطقه بر عهده آمریکا و کسانی است که این توطئه‌ها را انجام می‌دهند.

به گزارش «ایسنا» سعید خطیب‌زاده صبح دیروز در نشست خبری در پاسخ به سوال فایننشال‌تایمز مبنی بر اینکه آیا ایران پیش‌بینی می‌کند که ترامپ در روزهای پایانی حضورش در کاخ‌سفید اقدام به عملیات نظامی علیه ایران کند، گفت: پیش‌بینی کار یک سیاستمدار، یک دیپلمات و حتی یک محقق نیست، ولی ما به‌عنوان یک دولت برای هر سناریویی آمادگی داریم. به همه سناریوها فکر می‌کنیم و برای هر سناریویی پاسخی داریم.

خطیب‌زاده گفت: ما به مقامات آمریکایی توصیه می‌کنیم که در روزهای پایانی حضور خود در کاخ‌سفید دست از تنش‌آفرینی بردارند و هر قدم خطایی که بردارند باعث می‌شود که میراث بدتری را در منطقه به جا بگذارند.

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با حمله راکتی صورت گرفته به نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد و اظهارات وزیرخارجه و رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران در ارتباط با این حملات گفت: همان‌طور که پیش از این نیز اعلام کرده بودیم از نظر ما حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی امر مردودی است. متاسفانه در گذشته اماکن دیپلماتیک ایران در عراق مورد حمله قرار گرفته است. این حملات مردود است.

او ادامه داد: اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا و وزیرخارجه این کشور نیز در ارتباط با ایران محکوم و مردود است و همان‌طور که پیش از این گفتیم نوع و محتوای این بیانیه‌ها و توییت‌ها و همچنین زمان آن مشکوک و شیطنت‌آمیز است.

سخنگوی وزارت‌خارجه با بیان اینکه پیام ما روشن است و ما این پیام را از طرق مختلف منتقل کرده‌ایم تاکید کرد: ما به‌دنبال تنش نیستیم، ولی از منافع و امنیت ملی ایران دفاع می‌کنیم و این خط قرمز ماست.

پیام‌ها از طرف مختلف منتقل شده است که مسوولیت عواقب هرگونه شیطنت و اقدام تحریک‌آمیزی در منطقه بر عهده آمریکا و کسانی است که این توطئه‌ها را انجام می‌دهند.

رئیس‌جمهور ایالات‌متحده هفته گذشته با اتهام‌زنی بی‌پایه و اساس علیه ایران مبنی بر دست داشتن در حملات راکتی اخیر به سفارتخانه آمریکا در بغداد، مدعی شد ایران را مسوول کشته شدن هر آمریکایی می‌داند. ترامپ بامداد پنج‌شنبه در صفحه توییتر خود، بدون ارائه هیچ مدرکی و صرف به اشتراک گذاشتن تصویری از چند گلوله خمپاره نامشخص، ایران را به انجام حمله راکتی روز یکشنبه به سفارتخانه آمریکا در بغداد متهم کرد.

او در این توییت نوشت: «سفارتخانه ما در بغداد روز یکشنبه مورد اصابت چند راکت قرار گرفت. سه راکت عمل نکردند. حدس بزنید از کجا آمده بودند: ایران. اکنون ما زمزمه‌هایی از حملات بیشتر علیه آمریکایی‌ها در عراق می‌شنویم.»

رئیس‌جمهور آمریکا سپس تهدید کرد: «توصیه ایمنی دوستانه به ایران: اگر یک آمریکایی کشته شود، من ایران را مسوول آن می‌دانم. بازنگری کنید.»

سفارت آمریکا در بغداد شامگاه یکشنبه هدف حمله راکتی قرار گرفت. پایگاه خبری «صابرین‌نیوز» گزارش داد که ۱۱ راکت به سفارت آمریکا در بغداد اصابت کرده است.

اما مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق اعلام کرد که ۸ راکت به سمت منطقه الخضراء در بغداد شلیک شد و خساراتی به منازل مسکونی در القادسیه وارد آورد. این سفارتخانه پس از حمله راکتی یکشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: «راکت‌هایی که منطقه بین‌المللی را هدف گرفت، پاسخ سامانه‌های دفاع هوایی سفارتخانه را به همراه داشت.»

براساس بیانیه صادر شده از سفارت آمریکا، خسارات اندکی بر اثر این حمله به ساختمان این سفارتخانه وارد آمد؛ اما این حمله تلفات جانی برجا نگذاشت. گزافه‌گویی و تهدید ترامپ علیه ایران درحالی است که کنث مک‌کنزی، فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه غرب آسیا مدعی شده که واشنگتن به‌دنبال دامن زدن به تنش‌ها و درگیری با ایران نیست.

همزمان وزیر امورخارجه ایران نیز در پیامی در واکنش به اتهام‌زنی ترامپ به ایران نوشت: ترامپ مسوول کامل عواقب هرگونه ماجراجویی در روزهای پایانی کار خود خواهد بود. به گزارش «ایرنا» از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امورخارجه، محمدجواد ظریف در پیام توییتری خود در واکنش به اتهام‌زنی ترامپ نوشت: ترامپ از یک عکس بی‌ارزش برای اتهام‌زنی به ایران استفاده می‌کند.

ظریف در این پیام یادآور شد: دفعه قبل، ایالات‌متحده با ادعای ساختگی تسلیحات کشتار جمعی منطقه ما را نابود کرد، ۷ تریلیون دلار به باد داد و موجب تلفات ۵۸۹۷۶ آمریکایی شد. وزیر امورخارجه در این پیام توییتری تاکید کرد: این بار به مراتب بدتر خواهد بود. ترامپ مسوول کامل عواقب هرگونه ماجراجویی در روزهای پایانی کارش خواهد بود.

همزمان رئیس‌جمهور نیز با بیان اینکه عمر جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران به سر آمده و آن کسی که فرماندهی شرورانه این جنگ را به‌دست گرفته بود، در هفته‌های آخر عمر سیاسی خود به سر می‌برد، افزود: اما این ملت برای همیشه تاریخ زنده می‌ماند و سربلند خواهد بود همان‌گونه که در طول تاریخ سربلند بوده است.

سفر مقام عراقی به تهران

سخنگوی وزارت‌خارجه ایران در بخش دیگری از نشست خبری با رسانه‌ها در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر سفر یکی از مقامات ارشد دولت عراق به تهران به‌دستور نخست‌وزیر این کشور و برخی از تحلیل‌هایی که در این زمینه منتشر شده است با رد این تحلیل‌ها گفت: مشاور نخست‌وزیر عراق به تهران سفر کرده است.

این سفر به دعوت ایران صورت گرفته است و در جریان این سفر مقامات دو کشور ایران و عراق در مورد موضوعات مختلف در حوزه روابط دو کشور و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو و رایزنی می‌کنند و آخرین تحولات را مورد بررسی قرار می‌دهند. او در عین حال تاکید کرد: انجام این‌گونه رفت‌و‌آمدها و سفرها بین ایران و عراق امری کاملا عادی و مرسوم است.

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین درباره صحبت‌های اخیر مقتدی صدر مبنی بر اینکه ایران و عراق آمریکا را محل منازعه خود نکنند اظهار کرد: ایران همواره سیاست حسن همجواری را در پیش گرفته است و در هیچ مقطعی حاضر نشده است که اختلافاتش را در منطقه دیگری حل کند و به منطقه دیگری بکشاند؛ ولی متاسفانه برعکس آن صادق نیست و آمریکا با اقدامات سرکشانه و شیطنت‌آمیز خود کشورهای مجاور ما را به پایگاه‌های ناامنی علیه ایران تبدیل کرده است.

ما به کشورهای همسایه خود در این زمینه اعلام کرده‌ایم که به مسوولیت حاکمیتی خود در برابر این سرکشی‌ها و اقدامات شیطنت‌آمیز آمریکا عمل کنند. ما در چارچوب یک دولت مسوول و در راستای قوانین بین‌الملل در دفاع از خود و منافع ملی‌مان هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دهیم.

ادعای العرب درباره شرط‌های ایران برای جو بایدن

همراستا با این تحولات، سایت العرب، نزدیک به عربستان سعودی نیز نوشت: آنچه در عراق جریان دارد، دربردارنده پیام‌ها و شروطی از جانب ایران برای رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، جو بایدن، درخصوص رابطه میان دو کشور بوده و حاکی از آن است که عراق همچنان میدان مانور است.

به گزارش «انتخاب» العرب در این گزارش مدعی شده است: «زمانی که ایران خود را نیازمند آتش‌بس با دولت بایدن می‌داند، تا تحریم‌ها متوقف شود و مذاکرات در مورد بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای بازگردد، تحلیلگران می‌گویند تهران می‌خواهد تنش‌زایی کند تا خود را از موضع قدرت مطرح کرده و تاکید کند که عراق در گرو خطوط قرمزی در برابر دولت جدید ایالات‌متحده است.»

تحرکات اسرائیل و آمریکا

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد حرکت زیردریایی رژیم صهیونیستی به خلیج‌فارس با بیان اینکه نمی‌داند این گزارش چقدر درست است، افزود: چیزی که همه می‌دانند این است که خلیج‌فارس برای ایران چه معنایی دارد، آنها می‌دانند که ایران در حوزه امنیت ملی و دفاعی خود چه سیاستی دارد و می‌دانند که رعایت نکردن خطوط قرمز ایران چه ریسک بالایی را برای آنها به همراه دارد.

خطیب‌زاده در مورد برخی از تحرکات اخیر آمریکا در منطقه گفت: صحبت در مورد اینکه آمریکایی‌ها چه جنایت‌هایی را مرتکب شدند که اینچنین می‌ترسند، فضای دیگری را می‌طلبد ولی همان‌طور که پیش از این گفتم ما به‌صورت روشن گفته‌ایم و هشدار داده‌ایم که مسوولیت عواقب هرگونه توطئه چینی و اقدام شیطنت‌آمیزی بر عهده آمریکاست و برخی از این شیطنت‌ها و اخبار مرتبط با آن را شنیده‌ایم. به آمریکا و کشورهای همسایه خلیج‌فارس در این زمینه پیام داده‌ایم که رژیم فعلی آمریکا در روزهای پایانی خود دست به ماجراجویی جدیدی نزند.

ما به‌دنبال تنش در منطقه نبوده و نیستیم؛ اما در دفاع از منافع کشور و منافع خود ذره‌ای تردید نداریم و امیدواریم که در این روزها عقلایی که در واشنگتن وجود دارند بتوانند وضعیت را کنترل کنند و تنش‌زدایی کنند از برخی از اخبار و مسائلی که ما بعضا می‌شنویم.

پاسخ ایران به عربستان

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آقای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق عراق به تازگی در یک مستند اعلام کرده که سردار سلیمانی در آخرین سفر خود به بغداد حامل جواب ایران به عربستان بوده است و اکنون با گذشت یک‌سال آیا می‌توانید

در مورد این پیام توضیح بیشتری بدهید، اظهار کرد: به اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، صلح‌سازترین ژنرال منطقه نزدیک می‌شویم که میراث بزرگ ایشان شکست قطعی تروریسم داعش است.

سخنگوی وزارت‌خارجه خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: آنچه را که شما به نقل از آقای عادل عبدالمهدی مطرح کردید، نکته درستی است. دولت عراق میزبان آقای سلیمانی بودند و به دعوت رسمی این کشور به عراق سفر کرده بودند.

خطیب‌زاده افزود: پیامی از طرف عربستان دریافت شده بود که خیلی دیپلماتیک نبود و واجد برخی ابعادی بود که ما بعدا به‌صورت مکتوب از طریق شورای همکاری خلیج‌فارس پاسخ گفتیم. سردار سلیمانی در سفر به عراق حامل پیام‌هایی بودند؛ ولی قبل از اینکه این پیام‌ها منتقل شود به شهادت رسیدند که البته ما بعدا مکتوب آن را منتقل کردیم.

نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴

این دیپلمات ارشد در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با نشست غیررسمی هفته گذشته وزیران امورخارجه ایران و گروه ۱+۴ گفت: این نشست هفته گذشته بعد از برگزاری کمیسیون مشترک در سطح معاونین وزرای‌خارجه برگزار شد و چون نشست غیررسمی بود در آن بیشتر به بررسی تحولات مختلف مربوط به برجام از جمله تحولات صورت‌گرفته در واشنگتن و دیگر مسائل مرتبط به برجام پرداخته شد.

وی با بیان اینکه آقای ظریف در این نشست به‌صورت دقیق و روشن دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را اعلام کردند و در این زمینه توییتی نیز منتشر کردند، گفت: در این جلسه به‌صورت دقیق مشخص کردیم که تعهدات طرف مقابل چه بوده است، چه باید می‌کرده و نکرده است.

او با بیان اینکه ظریف در این نشست تاکید کردند که کشورهای اروپایی نیز در کنار آمریکا شریک نقض برجام هستند و حجم تجارت ایران با این کشورها به خوبی بیانگر این است که آنها نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند و اروپایی‌ها در عدم اجرای برجام مسوولیت دارند، ادامه داد: ما به طرف‌های مقابل گفتیم که هرگاه آنها به‌صورت موثر به تعهدات خود عمل کنند ایران اجرای گام‌های کاهش تعهدات برجامی را متوقف می‌کند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: طنز تلخ و خنده‌داری است که برخی از نمایندگان دموکراسی در غرب از ما بخواهند که چارچوب‌های دموکراتیک را رعایت نکنیم.

ما در کشور مصوبه‌ای را که تبدیل به قانون شود، ملزم به اجرا هستیم و آن را اجرا می‌کنیم و چنین درخواست‌هایی یعنی عدم اجرای قوانین درخواست عجیبی است. پیام ما به روشنی به طرف‌های مقابل منتقل شد و باید زمان‌بندی‌هایی که در برجام هست توسط اعضا رعایت و اجرایی شود.

او همچنین در ادامه این نشست در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وزیرخارجه آلمان در اظهارنظری گفته که ایران فرصت روابط دیپلماتیک با آمریکا را از دست ندهد خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده، گفت: من این جمله را این‌گونه که شما عنوان کردید ندیده‌ام. اینکه کشورها در چه چارچوبی با دیگران همکاری و تعامل کنند در اختیار خود کشورهاست.

سخنگوی وزارت‌خارجه با تاکید بر اینکه آمریکا ناقض برجام است و خسارت‌های زیادی را به ایران وارد کرده است، گفت: قدم اول آمریکا بازگشت موثر به تعهدات خود در ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

وی همچنین با بیان اینکه باید ببینیم آیا آمریکایی‌ها به تعهداتشان برمی‌گردند یا نه، ادامه داد: ما اروپایی‌ها را نیز دعوت می‌کنیم که به‌صورت موثر به اجرای تعهدات برجامی خود بازگردند تا مشاهده کنیم آنها توان اجرای امضایی را که کرده‌اند دارند؟

FATF

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی می‌گویند تصویب نشدن لوایح FATF مشکلاتی را برای خرید واکسن کرونا در کشور ایجاد کرده است گفت: در ارتباط با موضوع واکسن و خرید آن باید وزارت بهداشت پاسخ دهد و جزئیات را اعلام کند.

تا جایی که به وزارت‌خارجه مربوط است هیچ درخواستی بی‌پاسخ نبوده است و ما به وظایف خود در این زمینه عمل کرده‌ایم. او با بیان اینکه در جریان سفر ظریف به آمریکای لاتین این موضوع نیز پیگیری شد و به جاهای خوبی رسیده است، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت دو مسیر را در خرید واکسن طی کرده است، در بخش دولتی و بخش‌خصوصی.

خطیب‌زاده با بیان اینکه این موضوع که بعضا بخش‌خصوصی نتواند دارو یا چیز دیگری را بخرد به‌خاطر اینکه ما عضو برخی معاهدات بین‌المللی نیستیم بر کسی پوشیده نیست، در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: خرید واکسن مسیر متفاوتی دارد، از مسیر متفاوتی تامین ارز می‌شود و مجوزها گرفته می‌شوند و برخی کشورها مجوزهای خاص را از برخی نهادهای آمریکایی گرفته‌اند.

وی در همین راستا تاکید کرد: FATF باید در یک فضای حقوقی و فنی بررسی شود و باید از فضای احساسی، حزبی و جناحی در این زمینه فاصله گرفته شود. چون آنچه به منافع ملی ایران برمی‌گردد باید در یک بستر غیرحزبی و براساس نگاه ملی مورد بررسی قرار گیرد.

گزارش نهایی هواپیمای اوکراینی

سعید خطیب‌زاده در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سازمان هواپیمایی کشوری خبر از ارسال گزارش نهایی سقوط هواپیمای اوکراینی برای کشورهای درگیر این موضوع داده ولی دولت اوکراین مدعی شده است هنوز چیزی در این زمینه دریافت نکرده است، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان نهاد مسوول به مسوولیت خود در این زمینه عمل و گزارش را آماده کرده است. این گزارش هفته گذشته به‌صورت ویدئوکنفرانس در اختیار اوکراین و دیگر طرف‌ها قرار داده و بخش‌های مختلف آن خوانده شد.

وی با بیان اینکه گزارش فنی کامل شده است و امروز یا فردا این گزارش به‌صورت رسمی با ترجمه رسمی در اختیار کشورهای درگیر موضوع قرار می‌گیرد تاکید کرد: اینها موضوعاتی نیست که سیاسی کنیم. او بار دیگر با ابراز همدردی با خانواده‌های جان‌باختگان این اتفاق گفت: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که مسوولیت خود را به‌عنوان دولت مسوول در این زمینه انجام دهیم.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سند جامع ۲۵ ساله همکاری‌های راهبردی بین ایران و چین نیز گفت: در آخرین سفر آقای ظریف به چین در مورد این سند بحث و گفت‌وگو شد. تا کنون چندین بار متون بین مقامات دو کشور مبادله شده است. این سند یک نقشه راه برای همکاری‌های بلندمدت میان ایران و چین است. گفت‌وگوها در این زمینه با دقت در جریان است تا برای روابط دو کشور چارچوب بلندمدت راهبردی تعریف کنیم.