نقشه نیمروز 9 دی 99

تحلیل بورس امروز | عوامل تعیین کننده فردا

14:11 - 1400/01/17
بازار درحالی با افت شاخص همراه شد که برخی مدعی اند نوسانات کوتاه مدت بازار تا پایان سال همین طور خواهد بود.
تحلیل بورس امروز | عوامل تعیین کننده فردا

دنیای بورس | افت 25 هزار واحدی که در معاملات امروز رقم خورد، نماگر بازار را دوباره به کف کانال 1.4 میلیون واحد هدایت کرد. افت 1.75 درصدی دماسج بازار در شرایطی رقم خورد که شاخص‌کل هم‌وزن نیز 0.78 درصد کاهش داشت تا دوباره بیم ریزش مجدد شاخص‌کل تقویت شود. اگرچه برخی از سهامداران و فعالان بازار به افت بیشتر شاخص‌کل اعتقاد ندارند، اما همان‌ها نیز معتقدند بورس ممکن است همانند سال 92 دوباره وارد فاز رکود شده و حتی برای یکی دو سال در همین محدوده نوسان کند.

نکته جلب در معاملات امروز بورس، عملکرد گروه دارویی بود. با انتشار خبر تزریق واکسن ایرانی کرونا به چند نفر داوطلب، نمادهای گروه دارویی از صف فروش به صف خرید رسیدند. برای مثال در شرایطی که گروه دارویی برکت صف فروش سنگینی داشت، در عرض چند دقیقه به صف خرید رسید و صف خرید آن تا پایان بازار مستحکم باقی ماند.

حجم و ارزش معاملات در نماد «برکت» به قدری بالا بود که رتبه دوم در بین نمادهایی که بیشترین ارزش معاملات را داشتند تصاحب کرد. بیشتر نمادهای گروه دارویی نیز وضعیت مشابهی داشتند. اما بیشترین ارزش معاملات امروز در اختیار نماد «کاما» بود. 

نه تنها صف خرید شرکت باما بعد از شش روز در همان دقایق عرضه شد بلکه با ادامه عرضه‌ها به صف فروش رسید و در نهایت نیز با صف فروش به کار خود پایان داد. ارزش معاملات در این نماد به حدود 1300 میلیارد تومان رسید و 98.5 درصد خریدها در این نماد توسط حقیقی‌ها انجام شد، به روایت دیگر سهامداران حقیقی بیش از 280 میلیارد تومان نقدینگی به این نماد تزریق کردند.

«حآسا» هم دیگر نمادی بود که امروز در شبکه های مجازی در کانون توجه بود چرا که در عرض سه ماه گذشته بیش از 300 درصد بازدهی داشته است! بیشترین حجم معاملات همانند روز گذشته به دو نماد مطرح گروه خودرویی اختصاص داشت و این در حالی است که حجم معاملات هیچ کدام به یک میلیارد سهم نرسید. ارزش معاملات خرد در بازار امروز به بیش از 17 هزار میلیارد تومان رسید.

تزریق واکسن ایرانی کرونا به اولین داوطلبان، کارت زرد مجلس به وزیر اقتصاد، تغییر فرمول قیمت گذاری 18 خودرو و نامه رئیس جمهور به رئیس مجلس با محوریت پیشنهادات دولت درباره اصلاح لایحه بودجه 1400 از جمله خبرهایی بود که امروز با واکنش های بیشتری روبه‌رو شد. با این حال بازارهای موازی نوسان خاصی نداشته و در همان محدوده های روز گذشته، دادوستد شدند.