بازار ارز و سکه | عاملی که قیمت دلار را نوسانی کرد

14:07 - 1400/01/17
کدام عامل باعث شد که خریداران ارز دوباره به بازار ارز بیایند.

به گزارش «دنیای بورس»، اقتصادنیوز نوشت: افزایش ارزش دلار در هرات افغانستان، انتظارات معامله گران ارزی در بازار داخلی را تحت تاثیر قرار داد.

به گفته فعالان، روز یک شنبه 7 دی 1399، بازیگران ارز داخلی شاهد آن بودند که معامله گران در منطقه هرات افغانستان بیشتر خریدار شده اند. این موضوع موجب شد که ارزش دلار کمی در آن منطقه جغرافیایی تقویت شود و به تبع آن، میزان فروش ها در بازار سبزه میدان کاهشی شود. نتیجه این تغییرات، بازگشت اسکناس آمریکایی به نزدیکی محدوده 25هزار و 800 تومانی در روز یک شنبه بود. دلار در روز دوم هفته، حدود 7 دهم درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند.

درهم، اثر هرات را تکمیل کرد

به طور سنتی، معامله گران سبزه میدان روند قیمت دلار درهرات افغانستان را از طریق کانال های ویژه اطلاع رسانی قیمت دنبال میکنند. با توجه به اینکه، معاملات در هرات زودتر از بازار داخلی آغاز می شود، در نتیجه تغییرات قیمت ابتدای روز در آن منطقه اهمیت زیادی برای بازار تهران دارد.

پس از شروع افزایشی در کشور همسایه، معامله گران داخلی شاهد آن بودند که قیمت حواله درهم هم در مسیر صعودی قرار گرفته است. نرخ حواله درهم بعد از ساعت 12 ظهر عموما بالای 7هزار و 150 تومان معامله شد. با این سطح از حواله درهم، ارزش دلار در معاملات خیابان فردوسی حتی می توانست به بالای 26 هزار تومان برود.

با وجود اثر بازارهای بیرونی بر قیمت دلار، بسیاری ازمعامله گران هم باور داشتند که این ارز نوسان خاصی را تجربه نکرده است و در چارچوب نوسانی مجاز هفته های اخیر خود حرکت کرده است. به باور آنها، دلار در یک زندان قیمتی گرفتار شده است و به راحتی از آن خارج نخواهد شد.

 نگاه خیره سکه بازان به دلار

در روزهایی که بازار طلای جهانی تعطیل است، معامله گران بازار سکه سبزه میدان، روند قیمت دلار را با دقت بسیار بیشتری دنبال می کنند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، زمانی که سکه بازان مشاهده کردند که ارزش دلار در بازار هرات صعودی است،‌ خریدهای سکه خود را بیشتر کردند.

افزایش تقاضا برای سکه موجب شد که این فلز گران بها از فاز نزولی خارج شود و  به محدوده 11 میلیون و 900 هزار تومانی برسد. افزایش قیمت روز دوم هفته موجب شد که سکه بخش زیادی از افت روز شنبه خود را جبران کند. کاهش 1.3 درصدی سکه در روز شنبه با افزایش یک درصدی روز یک شنبه پاسخ داده شد.