توییت بازان بورسی | چالش‌ها در بورس

14:07 - 1400/01/17
گپ و گفت درباره مشکلات صندوق‌های بازارگردانی جزو توییت های بورس بازان بود.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: شروع دومین روز هفته دی ماه بازهم برای سهامداران، روز ناخوش‌احوالی بود. البته روز گذشته در نیمه دوم بازار، شاخص توانست کمی خود را تکان بدهد و افت شروع روز را جبران کند اما همچنان سهامداران دل‌خوشی از اوضاع و احوال بورس ندارند.

اما از توییت‌هایی که روز گذشته در شبکه‌اجتماعی توییتر مورد توجه کاربران قرار گرفت و حتی سر از کانال‌ها و گروه‌های پیام‌رسان تلگرام هم درآورد، نوشته رضا خانکی، کارشناس بازار سرمایه بود. او در صفحه شخصی خود در توییتر رشته توییتی درباره صندوق‌های بازارگردانی نوشت.

خانکی این رشته‌توییت را در واکنش به توییت بهنام صمدی، خبرنگار منتشر کرد. توییتی که صمدی در آن ادعا کرده بود «امروز بازارگردان‌ها اجازه‌‌فروش ندارند! فقط اجازه‌دارند به تعهدات خود در سمت خرید عمل کنند.»

صمدی همچنین نوشته بود که «دستورالعمل بازارگردانی نواقصی دارد و باید اصلاح شود.» خانکی با بازنشر توییت صمدی در رشته توییتی نوشت: «صندوق‌های بازارگردانی مشکلات عدیده‌ای دارند.»

او در توییت خود با بیان اینکه مدتی مدیر یکی از این صندوق‌ها بوده‌ است، به بیان مشکلات این صندوق‌ها پرداخت. اولین موردی که خانکی به آن اشاره کرد، مشکلات نرم‌افزاری بود.

او نوشت: «با توجه به تلاشی که در دوره‌ای انجام دادم تا صندوق بازارگردانی مپنا کاملا در دامنه‌‌ مظنه تعیین‌شده در امیدنامه اوردرها را انجام بدهد اما در نهایت این نرم‌افزارها جوابگو نبوده و خطاهای زیادی برای ثبت اوردرها داشتند. الان وضعیت خیلی بهتر شده اما کارمزد الگوریتم‌ها به‌قدری زیاد شده که اکثر صندوق‌ها با اطلاعی که دارم از تریدرها برای ایفای تعهدات استفاده می‌کنند که باعث می‌شود خطای بسیاری داشته باشند.»

مساله دیگری که او به آن پرداخت، اختصاصی‌نبودن صندوق‌های بازارگردانی بود. به ادعای خانکی «‌اکثر صندوق‌های بازارگردانی دیگر اختصاصی نیستند و اصطلاحا چند ‌NAV هستند و برای کسانی که در صندوق‌ها کار کرده‌اند می‌دانند چقدر مدیریت یک صندوق با چند ‌NAV مشکل است و چقدر به گسترش کار لطمه می‌خورد...»

نکته سومی که این فعال بازار سرمایه به آن اشاره کرد، بحث طراحی امیدنامه صندوق‌های بازارگردانی بر روی مظنه‌های استاتیک بود که به اعتقاد او باید تغییر کند.

خانکی در همین رابطه نوشت: «پیشنهاد من این است که دسترسی دامنه‌‌ نوسان به‌عنوان بخشی از تعهدات بازارگردانی به صندوق‌ها منتقل شود.»

خانکی همچنین در نوشته خود به فعالیت صندوق‌های بازارگردانی با تعداد سهم بالا و موجودی نقد کم اشاره کرده بود و نوشته بود: «به همین دلیل تا رسیدن به جایگاه ایفای تعهدات برای بالانس‌کردن صندوق مجبورند به سرعت موجودی نقد را برای بازارگردانی بهتر ترمیم کنند که کمی این فرآیند طول می‌کشد.» در نهایت این کارشناس بازار سرمایه در پایان نوشته بود: «بعضی از سهم‌ها چند بازارگردان دارند که مدیریت نقد‌شوندگی سهم را با مشکل مواجه می‌کنند.»

به گفته خانکی تمام این موارد و خیلی دیگر از موارد در جلسات سازمان و بورس‌ها مطرح شده و البته بیان کرده بود که امیدوار است گوش‌شنوایی برای این موارد باشد. یکی از افرادی که به نوشته‌های خانکی واکنش نشان داد، شاهین احمدی، کارشناس بازار سرمایه بود.

او با بازنشر نوشته خانکی برای دنبال‌کننده‌هایش نوشت: «یک وقت‌هایی هم هست که علاوه بر بازارگردان، خود شرکت یا شرکت مادر، یا شرکت فرعی هم می‌رود و در آن صندوق برای بازارگردانی شرکت اصلی صدور می‌زند، اصلا معلوم نمی‌شود کی به کی است، ناو کی چنده، گزارش که نمی‌دهند هم هیچ، عملا پول را از جیب این یکی می‌کنند توی جیب اون یکی. خلاصه خیلی اوضاع‌شان خراب است.»

 میثم هاشم‌خانی | تحلیلگر اقتصادی و مالی: کارکرد صحیح بازار سهام: ارزش مجموع سهام تسلا به ۶۳۰ میلیارد دلار رسید. یعنی چقدر؟ حدود ۴۰‌درصد بالاتر از «مجموع» ارزش سهام تویوتا + مرسدس بنز + جنرال موتورز + BMW. حالا رویای ایلان ماسک برای «تولید انبوه» خودروی برقی، اگر امکان تامین مالی در بازار سهام را نداشت، به‌سادگی مدفون می‌شد.

 شاهین چراغی  | عضو شورای‌عالی بورس: ادغام بانک‌های نظامی یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های مالی در کشور بود که به‌درستی و با موفقیت انجام شد. اگر همدل و هماهنگ باشیم، بحران نقدینگی و تورم نیز مهارشدنی است، البته کمک شایان بازارسرمایه به احیای مجدد صنعت بانکداری در دو سال گذشته را نمی‌توان در تسهیل امر فوق نادیده گرفت.

 سید‌امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی | نایب‌رئیس مجلس: با توجه به بازگشت برخى شرکت‌هاى بازار سرمایه به قانون‌گرایى، باید دستورالعمل قانون مفید بازارگردانى به نفع مردم بهینه شود؛ مجلس شوراى اسلامى قطعا براى اصلاح این دستورالعمل اقدام خواهد کرد.