نقشه نیمروز 7 دی 99

تحلیل بورس امروز | نگرانی برای روزهای بعد

14:05 - 1400/01/17
روند معاملات امروز که برخی آن اوج بلاتکلیفی و آشفتگی میدانستند باعث شده برخی نسبت به معاملات روزهای آینده نگران شوند.
تحلیل بورس امروز | نگرانی برای روزهای بعد

دنیای بورس | روند بازار امروز بیانگر بلاتکلیفی و آشفتگی معاملات بود. بازار با موج عرضه‌ها به محدوده منفی رسید و افت 16 هزار واحدی را در 45 دقیقه به ثبت رساند اما بعد از آن با موج تقاضای سنگین، بخش عمده‌ای از افت صبح را جبران کرد. جرقه افزایش تقاضا نیز با «رنج» مثبت در نماد «شستا» زده شد.

افزایش سنگین تقاضا در شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به حدی بود که بعد از مدت‌ها این شرکت نه تنها از محدوده منفی خارج شد بلکه به صف خرید هم رسید.

جو مثبتی که «شستا» در بازار ایجاد کرد به دیگر گروه ها و نمادهای بورسی هم سرایت کرد و در نتیجه شاهد افزایش تقاضا در اغلب نمادها بودیم. اما این افزایش تقاضا پشتوانه قوی نداشت و در نتیجه با فروکش کردن هیجان ابتدای کار، از میانه های زمان معاملات تا پایان بازار، عرضه و تقاضا در بازار به تعادل نسبی رسید.

در بین گروه های بورسی، پالایشی‌ها شرایط بهتری داشتند و نمادهای مطرح این گروه در محدوده مثبت معامله شدند و حتی «شبریز» به صف خرید هم رسید. کانی‌های غیرفلزی، کاشی و سرامیک، محصولات فلزی و ماشین آلات و تجهیزات از دیگر گروه‌های مثبت امروز بودند. 

در دقایق پایانی بار دیگر خریدهای سنگین باعث شد «شستا» به صف خرید برسد و با 600 میلیارد تومان، بیشترین ارزش معاملات امروز را به خود اختصاص دهد.

در سوی دیگر «خودرو» و «خساپا» با دادوستد حدود یک میلیارد سهم، بیشترین حجم معاملات را به ثبت رساندند. بعد از مدت‌ها امروز تعداد نمادهایی که به صف فروش رسیدند بیشتر از نمادهایی بود که در سقف قیمتی معامله می‌شدند و به دنبال این موضوع، شاخص‌کل هم‌وزن نیز امروز افت 0.27 درصدی را تجربه کرد.

با افت 4516 واحدی شاخص‌کل، نماگر بازار تا ارتفاع یک میلیون و 419 هزار واحد پایین آمد. ارزش معاملات خرد امروز نیز به بیش از 17 هزار میلیارد تومان رسید و همانند روز گذشته ارزش معاملات در بین نمادهای مختلف پخش شده بود.

بعد از ماه‌ها بار دیگر شاهد توقف معاملات یک نماد به خاطر حجم انبوه سفارشات بودیم. پتروشیمی بوعلی سینا که روز گذشته با عرضه سنگین حقیقی‌ها برای دقایقی از صف خرید خارج شده بود، امروز نیز با حجم بالای سفارشات مواجه شد و به این ترتیب معاملات آن در چندین نوبت متوقف شد تا یاد و خاطره معامله برخی نمادها بعد از زمان عادی معاملات برای سهامداران زنده شود.

حجم سفارشات در این نماد به قدری بود که بازگشایی آن به ساعت 10:30 موکول شد اما باز هم بازگشایی در سه نوبت دیگر تا ساعت 12 به تعویق افتاد و در نهایت معاملات آن به کندی انجام شد. بیش از 348 هزار سهامدار حقیقی فروشنده پتروشیمی بوعلی‌سینا بودند.